Even een update over mijn taxussen.
Bij degene die al besproken is in dit topic, had ik de wortels volledig uitgekamd en uitgespoeld. Pas later heb ik via dit topic vernomen dat ik dit beter niet had gedaan.
Hij leeft nog, maar zijn naalden zijn aan de gele kant.
Enkele weken later heb ik er nog 2 uit diezelfde haag gehaald, waaronder deze wat kleinere. Hier heb ik aarde laten zitten, maar wel de dikke wortelklomp onderaan weggezaagd. Deze ziet er ondertussen niet goed uit met rosse, verdroogde naalden. Ik vermoed dat die klomp veel reserves bevatte waar hij nu niet uit kan putten...
Dan heb ik nog een derde, groter taxus uit die haag gehaald. Ook hier heb ik aarde laten zitten, maar ook de grote wortelklomp er aan gelaten. Dit maakt wel dat hij in zo'n volume substraat zit dat ik hem nog amper kan verplaatsen.
Maar deze ziet er wel goed uit vind ik, met groene naalden en allemaal bolletjes op het einde (bloemen?).
Er zat nog een vierde taxus in die haag, maar die heb ik niet losgekregen. Ik had hem helemaal los, behalve een dikke wortel onderaan die onder een borduur ging. Hier wilde ik voor terugkomen met zwaarder gereedschap, maar wegens de corona-maatregelen was dit er niet van gekomen. Ik hoop dat hij heeft kunnen overleven op de uitgestoken kluit, zodat ik hem later alsnog jan gaan halen.