rorror schreef : Die dikke wortels heb je gok ik zelf afgezaagd bij het opgraven?
Aangezien er geen fijne wortels aan zitten, kan je die wel inkorten. Weet alleen niet hoe de taxus omgaat met grote wonden.
Had je nog een bp gestuurd over deze post 2dagen terug, maar wou niet dit topic vervuilen, aangezien het niet on-topic was, en dus pb gestuurd.
Die heb ik inderdaad afgezaagd bij het uitgraven. Dit was niet gemakkelijk omdat ze er recht onder zitten.
Ik heb ze nadien nog wel wat ingekort.
Het was ook mijn redenatie dat er weinig haarwortels opzitten. Betreft de grote zaagwonden: dit zou inderdaad een grote wonde geven, maar nu heb ik er meerdere die toch ook behoorlijk zijn...
Het zal sowieso wel moeten gebeuren als ik hem ooit in een ondiepe pot wil plaatsen, maar waarschijnlijk zal hij er bij een eventuele verpotting binnen 2 jaar beter tegen kunnen...
Ik had je pb niet gezien. Zoals jij het beschrijft reageert dit kattengrind ook. Alleen dat lekken heb ik nog niet gezien. Maar dit is mss omdat ik het niet puur gebruik.
Het droogt inderdaad snel op bovenaan, maar dit leek me bij taxus misschien een positieve eigenschap.
Ik heb nog geen bims gebruikt, maar heb gelezen dat dit er onder gemengd wordt om minder water vast te houden door de poreusheid. Ik dacht dat dit mss vergelijkbaar was...
Ik ben nu trouwens een test aan het doen:
Ik heb van alle componenten die ik heb een even groot bekertje gevuld en gewogen. Vervolgens de bekertjes aangevuld met water, laten uitlekken en opnieuw gewogen. Dan heb ik het percentage water dat het opneemt:
Kattengrind: 53%
Zeoliet: 23%
Lava: 8%
Turf: 129%
Nu staan ze te drogen om te vergelijken welke het snelste het vocht terug afgeeft door verdamping.