Ik zou graag deze taxus wat compacter beginnen maken.
Hij heeft deze zomer weer lekker gegroeid, maar wel voornamelijk aan de buitenkant.
Op enkele takjes dichter tegen de stam, waren ook nieuwe scheuten ontstaan, maar deze zijn terug verdroogd. Zou dit met te weinig licht kunnen te maken hebben? Nog een reden om het vele loof aan de buitenkant weg te nemen. Bv tot aan het laatste loof op een tak om afsterven te voorkomen en tegelijkertijd backbudding op deze tak te stimuleren. Ik weet alleen niet of het daar het goede moment voor is. Aangezien ik nog nieuwe knopjes op het hout zie ontstaan, zou ik denken van wel.
Ik zie nog niet direct een model in deze taxus, maar hoe ik hem ook bekijk, past die schuine stam in het midden er niet in. Deze zou ik dan ook graag wegnemen.
Tenzij er iemand toch een model in ziet waar deze in past?
Ik heb die stam op enkele foto's met rood aangeduid.
Door het compacter maken en overbodige stam weg te zagen, ga ik er misschien ook wel beter een model in kunnen zien.
In de splitsing tussen 2 stammen zit een nest pissebedden (zie laatste foto). Je ziet een klein gaatje, maar als je op de schors duwt, voel je dat dit hol is. Ze komen er ook met velen uit als ik dit doe.
Haal ik dit best open om al het rotte hout weg te nemen? Of doen de pissebedden dit voor mij?
En wat met afschilferende bast? Wegnemen of laten zitten?