In navolging van Davids initiatief om elkaars bomen voor te stellen, waar ik er achter kwam dat mijn post eigenlijk een beetje uitliep op een 'wie ben ik' post, dacht ik: Waarom niet een draadje openen waarin iedereen zich kan voorstellen. Dan hebben we die info voor wie wil bij elkaar staan.
Ik zal met mezelf beginnen. Ik ben Jelle. Bouwjaar 1976 en woonachtig in Duitsland. Mijn werkdagen vul ik op een universiteit, waar ik verantwoordelijk ben voor alle internationale activiteiten van een van de faculteiten en mede bedenk welke kant de universiteit op zou moeten, in letterlijke en figuurlijk zin. Hiervoor zit ik dan ook regelmatig in het buitenland; Dit betekent helaas dat ik ook tijdens cruciale momenten afwezig kan zijn voor mijn werk. Niet ideaal dus.
Ik heb in Wageningen gestudeerd, waar ik uiteindelijk gekozen heb voor de richting tropische ecologie. Na wat omzwervingen ben ik aan een promotietraject begonnen waarin ik routines ontwikkeld heb om vanuit satellieten de fysiologie van planten te meten. Onderdeel hiervan was het opkweken van verschillende afrikaanse boomsoorten in kassen in Nederland, als mede het uitvinden van standplaatsfactoren die interne fysiologie van bomen in Afrika bepalen. Dit leidde tot aanstellingen bij een universiteit in Australie, om voor het ministerie van Landbouw in Australie te werken aan ontwikkeling van droogte resistente granen. Hierna heb ik in Engeland gewerkt aan modellen die dierverspreiding in Afrika verklaren, wederom op basis van plantenfysiologische beginselen.
Nu ben ik getrouwd, woon met mijn vrouw in een oude boerderij, met een leuke tuin. Nu het huis min of meer gerestaureerd is, en de tuin redelijk op orde vind ik meer en meer tijd om aan bomen te knutselen. Mijn uitdaging in Bonsai ligt vooral aan de artistieke kant; Hoe kom je van een zaailing tot een oud uitziende Bonsai. Hoe ik planten in leven hou en tot groei aanzet ed. is al zeer lang geen uitdaging meer. Logischerwijze zijn mijn bomen allemaal lange termijn planningen. Om me toch bezig te houden, en technieken zoals bedraden beter in de vingers te hebben als het er toe doet, oefen ik op kwekerij materiaal.
Als ik niet in de tuin ben (Sinds ik me kan herinneren zijn tuinieren en planten kweken al mijn uitlaatklep; Zelfs tijdens mijn studie had ik al een groententuin van 300 m2 waar ik het hele studentenhuis van eten voorzag) zit ik achter de computer, waar ik onder andere een tuin website heb staan,
www.tuinhoekje.nl
, en ook een recepten website,
www.cookseasonal.com
. Deze laatste moet echter opnieuw gebouwd worden, waar ik de tijd maar niet voor vrij weet te maken.
De meeste aankweek staat in mijn groententuin. Dit om te voorkomen dat ovreal in onze tuin opkweek komt te staan en we opeens een kwekerij hebben in plaats van een achtertuin. Wel staan er tussen diverse struiken wat jonge planten, maar die blijven dan meteen 2-4 jaar staan.
Onze tuin