hercules schreef : Aha, ik concludeer dus, dat als ik een vraag stel over een zestig jaar oude azalea welke ik uit een erfenis verkregen
heb, ik diirect als bonsai-noob neergezet wordt. Alsof jullie alle wijsheid in pacht hebben, Oud afrikaans gezegde: Alleen een dwaas weet alles De reden dat ik op de hoogte ben van de prunis is dat ik in de groenvoorziening werkzaam ben in de regio Gouda, waar extreem veel met deze bomensoort gewerkt wordt. Oók opgekweekte bomen (kwekerijen), welke er vaak niet uitzien als zij binnenkomen, en dan door mij en collegae in een fatsoenlijke vorm gebogen en gesnoeid moeten worden. U zult het toch met mij eens zijn, dat ik de vinger op de zere plek heb gelegd, oftewel de manco's bij de boom goed heb genoemd?
Ik denk dat niemand je een bonsai noob heeft genoem Hercules. Maar om de meningen van diverse posters af te doen als komende van mensen die geen kenners zijn, dan vraag je m wat irritatie bij desbetreffende personen.
Om met het einde te beginnen: Ik ben het met de punten niet eens die je noemt. Dat het in Japan wellicht niet gebruikelijk is (Wat dat met groenvoorziening in Gouda te maken heeft snap ik even niet), betekent niet dat het niet gebruikelijk is in de wereld. Prunus is nl een van de hoofd loofbomen waarbij doodhout geaccepteerd wordt. Deze boom is duidelijk nog in opbouw, wat zo eendecennium kan duren. Dus commentaar op de dikte van de takken is een beetje onnodig. De boom staat immers niet klaar voor tentoonstellingen..
Volgens mij was de conclusie van velen al dat jouw azalea waarschijnlijk geen 60 jaar oud is. Maar goed.
Ik zou trouwens verwachten dat iemand in de groenvoorziening het verschil tussen een vuurdoorn en een berberis zou weten, en zich geen zorgen zou maken over het snoeien van een azalea.
Ik wens je ook een fijn weekend. Doe de groeten aan gouda. Ik heb 17 jaar in de hoevenwijk gewoond.