Jacques Graulus schreef : Luister, de man vraagt 3650€ voor zijn boom. Daar gaan we van uit.
Dat is zijn goed recht en een boom is waard wat een zot ervoor betaald.
Ik heb daarmee helemaal geen probleem!
MAAR als ge de pretentie hebt om 3650€ (150.000 Bfr !!) te vragen voor uw boom dan mag en moet je toch zeer kritisch zijn. Want aan die prijs verwacht ge toch een zeer goede tot bijna perfecte bonsai !
Nu niet perse over deze boom bedoelt.
wat duur is aan een Bonsai ligt aan iemand zijn visie en wat die persoon ervoor wil geven.
Een bepaald bedrag is niet duur voor iets waar veel werk in gestoken heeft, Bonsai zijn fundamenteel te goedkoop en alleen door het feit dat er zoveel semi-pro aan het handelen zijn voor de fun en niet voor de winst is wat bonsai zo goedkoop maakt.
Bonsai is geen handelswaar zoals toilet papier of aardappelen die je morgen gewoon kunt vervangen.
Ook al als je al die uren werk, mest, grond , noem maar op in een boom heeft gestoken, moest je dat allemaal tellen kom je op een veel duurdere prijs uit.
Dat is wat veel mensen niet zien tegenwoordig.
Een boom die als Bonsai "bijna perfect" is zie je ook niet aan de prijs van 3500 euro, Ik heb er in Japan gezien van 150.000 euro tot nog zoveel duurder in prijs.
Net zoals dat dood hout niet past bij loofbomen, ook verschillende loofbomen, zelfs satsuki gezien met dood hout.
Dit is mijn mening hierover.
Met vriendelijke groeten,
Yannick