Ik heb daarstraks een liguster (denk ik) uitgegraven.
Onderaan is het stammetje een 6- à 7-tal cm dik. Ook een redelijke nebari voor zover ik momenteel kan zien.
Ik vond het een beetje raar: het rondom uitsteken ging aanvankelijk vrij moeilijk (harde grond met veel steentjes ed), maar vanaf dat ik helemaal rond was, kon ik de boom zo omtrekken. De wortels bleken totaal niet diep te gaan en kwamen vanzelf los van de onderliggende laag. Dit kan je goed zien aan de wortelkluit, die echt een schijf vormt. Op zich lijkt me dit wel positief: geen wortels moeten doorsteken in de diepte, veel haarwortels en al een oppervlakkige spreiding.
Hoe zou ik deze nu best oppotten?
Plant ik hem met de intacte kluit in een doorlatend mengsel (zeoliet/kattengrind/bark) of ontdoe ik de wortels van de aarde om volledig in het mengsel te plaatsen?
In welk type pot zet ik hem het beste? Het lijkt me logisch om hem in een ondiepe pot te plaatsen aangezien hij al een heel oppervlakkig wortelstelsel heeft.
Hoe groot zou deze best zijn? Probeer ik de volledige kluit er in te krijgen of mag deze best wat ingenomen worden?