leatherback schreef : Tsja..
Dat inkorten had ik gedaan direct na het uitgraven. Op dit moment is je boom druk bezig nieuwe wortels te zetten en zijn systeem opnieuw in balans te brengen. En dan kom jij langs en ga je zitten rommelen aan de stam, en daaarmee druk zetten op de stam.'
Je hebt er bij het uitgraven voor gekomen de bomen niet in te korten tot de hoogte die je nodig hebt. nu zou ik de planten gewoon de rest van het jaar hun ding laten doen, en opnieuw wortels maken, wonden dichten etc,
Een van de 3 stammen (meer een vertakking op de stam eigenlijk) had ik al ongekort voor je dit advies had gegeven. Ik had hem net boven 2 knopjes afgezaagd. Deze 2 knopjes zijn ondertussen takjes met blaadjes en deze stam begint ook op lagere plaatsen uit te lopen. Dus perfect de reactie waarop ik had gehoopt door af te zagen.
Zonder jou advies naast me neer te willen leggen, heb ik nog steeds de neiging op dit bij de andere 2 stammen ook te doen, maar dan eventueel telkens met een periode er tussen, zodat de boom telkens een nieuw evenwicht kan zoeken. Ik denk maar steeds dat hij nu energie aan het steken is in delen die niet nodig zijn voor het ontwerp en het voelt als een gemiste kans om niet al groei te kweken op de gewenste plaatsen.
Maar ik wil er ook heen 'schilpad en haas geval' van maken. Waar zou het eventueel kunnen misgaan als ik deze ingrepen doe? Een stam die afsterft? De boom die sterft? Vertraagde groei van wortels?...
Zoals gezegd, wil ik je advies niet naast me neerleggen, maar het beter begrijpen om doordachte beslissingen te kunnen nemen.
Hier nog een foto van hoe hij er nu in zijn geheel bijstaat en van de nieuwe groei op de afgezaagde stam/tak: