Je hebt een pas opgepotte boom, ( een jaar is pas)
Laat het ontwerpen en opbouwen van de boom als bonsai voorlopig helemaal los.
Als je een boom uit volle grond in een pot plaatst, kun je deze (zoals eerder verteld) direct bij het oppotten stuk inkorten, maar eenmaal opgepot, zul je hem minstens een heel jaar volledig met rust moeten laten.
Je moet duidelijk zien dat de boom goed herstelt is en goed groeit, het doorgroeien van enkele takken is geen bewijs van een gezonde boom, je kunt dit pas goed en zeker stellen in zijn tweede groei jaar.
zelf heb ik in het verleden veel bomen verloren door ongeduldig teveel aan bomen te doen, ook op de verkeerde momenten, waardoor een boom veel te zwak de winter inging en de winter dan ook niet overleefde.
het ongeduld dat ik die jaren gehad heb, zie ik helemaal terug in dit topic.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind je enthousiasme prachtig, maar koop een mooie start plant waar je je op uit kunt leven en leer geduld te hebben met de projecten.
je kunt beter een jaar bonsai ontwikkeling in je boom op offeren ten behoeve van de gezondheid van de boom, dan dat je een boom waar je de eerste twee jaar veel te veel aan doet verliest.
Mijn advies met deze boom zou zijn, doe het komende jaar helemaal niks aan de boom, anders als water en voeding geven.
Kijk het hele jaar veel naar deze boom en probeer zijn behoeftes de herkennen.
Als hij dit jaar veel goede groei rond de hele boom laat zien, snoei hem in het najaar pas terug en dan ook niet overdreven, maar enkel terug snoeien van de scheuten die dit jaar gekomen zijn.
en ga volgend jaar als de groei net zo doorzet nadenken en kijken wat je met het ontwerp wilt doen.
Neem dan ook de juiste maatregelen op het juiste moment