Ha ha, nice
De juniperes staat in potgrond, geef je aan. Ik heb de neiging om te zeggen dat de wortelkluit niet optimaal zal zijn, omdat potgrond niet goed doorlatend is en te veel te nat kan blijven, dus die zou ik in een goed grondmengsel plaatsen en ...... laten groeien eerst. Maar veel wil ik over de juniperes niet zeggen, ik weet daar weinig van en heb er weinig ervaring mee.
ik heb 3 juniperessen staan, waar ik nauwelijks mee werk, omdat ik simpelweg niet goed weet wat ik ermee moet doen.
De larix, lijkt mee leuk start materiaal. Als die al een tijd in een goede grondmix staat, dan zal de wortelkluit gezond zijn, je kunt dit zien door de groei komend jaar. Veel sterke groei, gelijkmatig over de boom, betekend gezond. Als je dat dus zeker weet, kun je de volgende stappen gaan zetten.
Denk bij je bomen en het opbouwen aan de volgende stappen:
Wortels
Wortelvoet (nebari)
Tapsheid
Takkenstructuur
verfijning
Vink een voor een de stappen af als je tevreden bent en ga dan pas naar de volgende stap.
je liguster bijvoorbeeld heeft een mooie wortelvoet, de basis is goed en kan verder ontwikeld worden, die kun je dus afvinken, echter kun je bij die liguster nog niet naar stap 3, vanwege stap 1, je wortelkluit is niet optimaal.
Zo kun je je boom opbouwen.
de Larix vind ik een mooie boom om mee verder te gaan, maar dat is ook een mooi voorbeeld van een boom, waar je veel geduld bij moet hebben.
ik val toch weer terug op mijn advies van de acers, ga naar een tuincentrum en koop er een stuk of 4, gewoon kopen als tuinplanten voor een euro 10-20 per stuk.
koop je bij een bonsaiwinkel (of online) 4 plastic trainings schalen voor een paar euro en een zak akadama.
nu is de perfecte tijd om die te verpotten en je hebt dan nu meteen al een paar bomen waar je je mee bezig kunt houden en waar je veel van leert. Die kennis kun je dan weer gebruiken bij de larix en de liguster, waar echt wel potentie in zit, maar dat materiaal vind ik zelf zonde om mee te expirimenteren, met genoeg geduld, kun je daar twee hele mooie bomen van maken