Hoi Allen,
Ik zou me graag even voorstellen: Mijn naam is Raymond, 47 lentes jong, wonend in het Zuiden des Landes.
Ik werk in de IT en heb vaak stressvolle werkdagen en zoek een leuke hobby waarmee ik lekker na werktijd kan ontspannen /afschakelen.
En dan denk ik aan lekker met mijn handen bezig zijn, liefst buiten, rustig op mijn gemak en in mijn eigen tempo.
Vandaar dat mijn interesse gewekt is in 'bonsai'.
Ik heb al heel wat hier gelezen/bestudeerd, maar zit toch nog met wat vraagjes:
1. Kunnen jullie mij een goed boek (engels of nederlands) over de verzorging van Bonsai aanraden?
2. Ik zou graag willen beginnen met 3 'eenvoudig te onderhouden' outdoor bonsai boompjes die niet meteen een kapitaal kosten. Welke soorten kunnen jullie mij aanraden? Hebben jullie een paar adresjes waar ik deze kan bestellen?
3. Moet zo'n outdoor boompje eerst 'acclimatiseren', of kan ik deze meteen gewoon buiten zetten (gezien de dagen steeds kouder worden)?
4. Het optrekken van Bonsai stekjes (of zelfs zaadjes) lijkt me ook wel leuk, maar is dit realistisch? Zou het niet te lang (spreek jaren) duren voordat men ook maar iets van basis materiaal kan verwachten?
5. Zijn er ook mensen hier die Bonsai boompjes houden m.b.v. hydro cultuur? Bijv. steenwol of hydrokorrels als medium gebruiken en voeding toedienen via een voedingsvat m.b.v. een PH/EC meter? Of is dat bij Bonsai boompjes niet mogelijk?
Omdat ik uit de IT kom, vind ik het n.l. interessant om dingen te automatiseren.
Groetjes uit Limburg,
Raymond
Oja, de 'stands' voor de 3 boompjes heb ik afgelopen weekend al gemaakt: