Hallo C.....
fijn dat je nu een huis met een tuin hebt. Voor de moestuin en eventueel wat bomen in de volle grond zetten, kun je misschien nog wat tegels eruit halen? In de volle grond (goede geschikte grond) groeit alles veel beter.
De stijl van je Ficus-bosje is leuk zo, nu nog wat jaren erbij om wat stamdikte te krijgen.
Omdat hij nog maar anderhalf jaar oud is, zou ik het bosje nog een paar jaar in de pot laten zitten.
Ik vind zelf dat hij nog iets te jong is om al van nebari te spreken.
Je Ficus kun je zolang het mooi weer blijft prima buiten zetten, zelfs in de zon. (maar wel even laten wennen)
Je volgende project is een Jeneverbes zie ik, in een beetje windgestriemde stijl.
Ik zou als ik jou was de grote bossen op de takken flink uitdunnen volgens de regels en daarna met fijn draad de "loof"-toeven vormen. (kijk eventueel op een instruktie-filmpje)
Een Iep (bv Parvofolia) is een heel fijne boom om als bonsai te vormen. Ze worden vaak al als "bonsai " aangeboden bij sommige supermarkten of bij de Ikea, dan heb je al een leuk begin om aan te werken maar koop niet zo 'n 13 in een dozijn-boom, zo'n S-vorm bv.
Bonsaigroet, Joop