In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27224

• Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 40
Het gros van die zogenaamde beginners komt pas na een tijdje in actie op het moment dat het mis gaat. Vanaf het begin hebben ze er al geen moeite voor gedaan om uit te zoeken wat voor boompje ze hebben laat staan hoe ze die moeten behandelen. Deze zogenaamde beginners zal ook dan niet de moeite nemen om te gaan lezen maar laat zich liever alles aandragen door gelijk vragen te gaan stellen. Zouden ze wel die moeite willen doen dan is er naar mijn mening voldoende zeer goede informatie op deze site aanwezig.
Misschien bereik je ze wel door een nieuw subforum met de naam "Beginners" te openen met daarin een sticky bericht met informatie en verwijzingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27236

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 188
waar het komt maakt me niet uit..

zet het maar ergens, wis het maar.. maakt me niet uit.. wou gewoon wat helpen..

had wat meer positieve input verwacht van mensen..

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27255

• AlexW
in verdere uitbouw..

Ik wil een eerste boompje, maar hoe begin ik eraan?

Bonsai kopen kan op veel plaatsen en veel hangt af waarom je er een wil en wat je ermee wil bereiken.

Uit persoonlijke ervaring met allerlei soorten startmateriaal kan ik enkele zaken aanraden.

- Je kan een gewone "boom" aanschaffen uit een tuincenter. nog geen bonsai, maar dus gewoon een boom, plant of heester, welke in aanmerking komt om een "deftige" bonsai van te maken. dit is de goedkoopste manier, maar dit eist toch al enige vorm van kennis om er iets van te maken. het is wel goed om op te oefenen, aangezien het uiteindelijk relatief goedkoop is.

- je kan een bonsai kopen in een tuincenter. deze zijn ook goedkoop, maar dat is ook wel voor een reden. maar voor mensen die gewoon een leuk boompje willen en er verder niet heel veel meer intresse in hebben is dit wel goed genoeg.. maar vraag zeker genoeg raad aan de verkoper ivm met verzorging en vraag zeker om welke soort het gaat, aangezien deze meestal allemaal als "bonsai" aangeprijst staan en bonsai is nu eenmaal geen boomsoort.

- de beste manier is: koop een boom bij een bonsai speciaalzaak zoals Lodder (NL) of Ginkgo (BE)
in winkels zoals deze is een enorm ruime keuze aan voorgevormde en speciaal opgekweekt startmateriaal in alle prijsklasses.
deze bomen staan bijna allemaal in een correct substraat en de verkoper kan je alle nodige raad geven over verdere verzorging en styling.
als je naar zo een winkel gaat en een verkoper aanspreekt en uitlegt wat je zoekt en wat je wil bereiken, wat eventueel de standplaatsen zouden kunnen zijn en in hoeverre je tijd hebt voor verzorging gaan deze je zeker een boom aanraden waar je dan nog jaren plezier zal aan beleven.
sommige van deze winkels geven ook workshops, waar je met je materiaal terecht kan en professionele opvolging en begeleiding krijgt waar je het meeste zal uit leren.

naast allerlei fora toegewijd aan bonsai, zoals dit forum en website, is een andere heel nuttige stap op zoek gaan naar een bonsai club bij je in de buurt. veel van deze clubs hebben wekelijkse bijeenkomsten om samen aan de bomen te werken en elkaar helpen en van elkaar leren om samen een hogen niveau te bereiken.
in zo'n club kan je vaak ook vrijblijvend eens komen kijken voor je een boom aankoopt, en deze mensen kunne dan vaak ook al raad geven ivm aankoop van een eerste boom.

deze laatste 2 punten zijn in mijn ogen wel belangrijk als je op een correcte manier wil bijleren en wil leren hoe je moet bedraden, vormen, snoeien, verpotten, wortelsnoeien,… en vooral ook het waarom en wanneer achter deze zaken.. je zal er leren je boom te begrijpen als levend iets, waardoor je nog meer genot zal hebben van je later bereikt resultaat.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27265

• Mariette
  • Mariette's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 4
Hoi Oscar, Youri, Chris

Is het mogelijk om boven in het forum een zoek systeem te plaatsen op dit forum.
Zo dat beginnende bonsaiisten, en gevorderde, als zo wel iedereen, het op kan zoeken wat ze willen weten.
En zo ben je dan ook van (deze discussie af), en zo weten de mensen het ook meteen, door het in het zoek venster in te tikken wat ze willen weten.
En als het niet gevonden wordt wat ze willen weten op het zoek venster, dat ze het dan kunnen vragen.

Lijkt dit jullie wat, en is het rendabel om zo iets te maken.

Gr Mariette

Laast bewerkt: Post by Mariette.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27269

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Er is toch een zoekfunctie?

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27272

• AlexW

leatherback schreef : Er is toch een zoekfunctie?

op het forum wel, maar ik veronderstel dat Mariette een algemene zoekfunctie bedoeld, waar je op de hele website mee kan zoeken..

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27273

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

AlexW schreef : op het forum wel, maar ik veronderstel dat Mariette een algemene zoekfunctie bedoeld, waar je op de hele website mee kan zoeken..

Ik zal wel dom zijn omdat ik het probleem niet begrijp.

Je kan op het forum zoeken:
www.bonsaiempire.nl/forum/search?q=begin...bonsai&childforums=1

Je kan op de hele website zoeken:
www.bonsaiempire.nl/zoeken?searchword=beginnen+met+bonsai

Je kan met google in alles van bonsaiempire.nl zoeken:
www.google.nl/search?q=site:bonsaiempire.nl+beginnen+met+bonsa

Waarschuwing; Botte opmerking: Het probleem is niet dat de services en info er niet zijn. Maar mensen zijn lui en een deel van de bevolking is opgegroeid met systemen die alles aandragen. Zelf iets uitzoeken kunnen veel mensen schijnbaar niet meer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: cetinel

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27280

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
Misschien word er bedoeld met zoek functie dat als je acer intypt je alles te zien krijgt waar t woord acer in voor komt etc. Da's nogal een hoop.

Ik ben het met het laatste wat leatherback schreef dan ook eens. Mensen hebben liever alles voorgeschoteld dan zelf zoeken.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27284

• Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 377

ChrisV schreef : Heb het even in de groep gegooid als het een kort en krachtig stukje is met links naar de info die al bestaat op deze site kunnen we er een sticky van maken. De site staat vol met informatie hierover namelijk ook de .com site. En wel een goeie van Oscar is dat beginners vaak niet lezen maar meteen posten met vragen.

Mochten jullie aanvullingen hebben en suggesties laat maar horen en dan werken we het uit.

Klopt. Laten we dit doen, goed initiatief. Houd het kort en krachtig, wanneer het naar jullie tevredenheid is plaats ik het als sticky.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27354

• Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 377
PS Chris zou jij hier nog eens naar willen kijken?

Ik denk dat veel beginners vragen om identificatie gaan ( www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/boom-identificatie ), of om vragen hoe je een bepaalde boomsoort moet verzorgen ( www.bonsaiempire.nl/boomsoorten ).

Wellicht enkele andere vaak gestelde vragen (gele bladeren, wat nu) kort beantwoorden. En that's it?

Inloggen Registreren