in verdere uitbouw..
Ik wil een eerste boompje, maar hoe begin ik eraan?
Bonsai kopen kan op veel plaatsen en veel hangt af waarom je er een wil en wat je ermee wil bereiken.
Uit persoonlijke ervaring met allerlei soorten startmateriaal kan ik enkele zaken aanraden.
- Je kan een gewone "boom" aanschaffen uit een tuincenter. nog geen bonsai, maar dus gewoon een boom, plant of heester, welke in aanmerking komt om een "deftige" bonsai van te maken. dit is de goedkoopste manier, maar dit eist toch al enige vorm van kennis om er iets van te maken. het is wel goed om op te oefenen, aangezien het uiteindelijk relatief goedkoop is.
- je kan een bonsai kopen in een tuincenter. deze zijn ook goedkoop, maar dat is ook wel voor een reden. maar voor mensen die gewoon een leuk boompje willen en er verder niet heel veel meer intresse in hebben is dit wel goed genoeg.. maar vraag zeker genoeg raad aan de verkoper ivm met verzorging en vraag zeker om welke soort het gaat, aangezien deze meestal allemaal als "bonsai" aangeprijst staan en bonsai is nu eenmaal geen boomsoort.
- de beste manier is: koop een boom bij een bonsai speciaalzaak zoals Lodder (NL) of Ginkgo (BE)
in winkels zoals deze is een enorm ruime keuze aan voorgevormde en speciaal opgekweekt startmateriaal in alle prijsklasses.
deze bomen staan bijna allemaal in een correct substraat en de verkoper kan je alle nodige raad geven over verdere verzorging en styling.
als je naar zo een winkel gaat en een verkoper aanspreekt en uitlegt wat je zoekt en wat je wil bereiken, wat eventueel de standplaatsen zouden kunnen zijn en in hoeverre je tijd hebt voor verzorging gaan deze je zeker een boom aanraden waar je dan nog jaren plezier zal aan beleven.
sommige van deze winkels geven ook workshops, waar je met je materiaal terecht kan en professionele opvolging en begeleiding krijgt waar je het meeste zal uit leren.
naast allerlei fora toegewijd aan bonsai, zoals dit forum en website, is een andere heel nuttige stap op zoek gaan naar een bonsai club bij je in de buurt. veel van deze clubs hebben wekelijkse bijeenkomsten om samen aan de bomen te werken en elkaar helpen en van elkaar leren om samen een hogen niveau te bereiken.
in zo'n club kan je vaak ook vrijblijvend eens komen kijken voor je een boom aankoopt, en deze mensen kunne dan vaak ook al raad geven ivm aankoop van een eerste boom.
deze laatste 2 punten zijn in mijn ogen wel belangrijk als je op een correcte manier wil bijleren en wil leren hoe je moet bedraden, vormen, snoeien, verpotten, wortelsnoeien,… en vooral ook het waarom en wanneer achter deze zaken.. je zal er leren je boom te begrijpen als levend iets, waardoor je nog meer genot zal hebben van je later bereikt resultaat.