In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27156

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
ik dacht maar even een kleine topic aan te maken voor mensen die voor het eerst een bonsai boompje hebben aangeschaft of gekregen, maar geen raad weten wat te doen. Jammer genoeg zien we hier veel topics verschijnen van mensen die nieuw zijn, niet weten wat te doen, en te lang gewacht hebben om raad te vragen, met een dode boom tot gevolg..

dus, je kent helemaal niets (of niet veel) van deze mooie hobby, en hebt een boompje gekregen of gekocht in een tuincenter.. wat nu gedaan?

1. Soort kennen:
beste wat je vooral kon doen, indien je het boompje gekocht hebt in een tuincenter, is vragen aan de verkopen om welke soort het gaat. Bonsai is immers een term ("boom in pot") en niet een boomsoort.
als je weet welke soort je hebt aangeschaft is de verzorging immers al half gewonnen.

2. Standplaats:
Een bonsai is geen kamerplant. De meeste bonsai zijn gewone bomen, en bomen horen buiten te staan. slechts enkele soorten die in tuincentra verkocht worden zijn binnen-bonsai. Dus gewoon buiten zetten, ook al stonden ze in de winkel binnen..
Zet je boom ook indien mogelijk onder een afdakje bij extreem regenweer, zodat je de watergift kan controleren.

3. Verpotten:
Het beste wat je kan doen bij een tuincenter bonsai, is deze zo snel mogelijk in een ander substraat zetten (andere grond). De zwarte grond waar deze instaan bij verkoop is namelijk maar tijdelijk geschikt voor deze boompjes en wordt gebruikt voor transport zodat ze enkele weken zonder water kunnen op de boot.
Bonsai-grond bestaat niet! dit is gewoon een mengsel welke enkele merken zoals DCM verkopen onder deze marketing naam, maar is eigenlijk niet ideaal voor bonsai..
Het ideale voor bonsai is Akadama. Dit is een klei substraat welke goed vocht en voedingsstoffen ophoudt en overtollig water laat afvloeien. hierdoor zal je bonsai ook minder snel wortelrot vertonen.
Het ideale moment voor verpotten is lente, maar ik ga er van uit dat mensen dit op elk moment van het jaar kunnen aanschaffen. dus let goed op bij het verpotten buiten de lente. Probeer dan zo weinig mogelijk van de wortels te beschadigen. ga heel voorzichtig te werk en spoel indien nodig de wortels voorzichtig af om de slechte zwarte grond weg te krijgen.

4. Huiswerk:
Als je de soort kent, zoek dan best even op wat de beste verzorging is voor je boom. op deze site vindt je een hele uitleg per soort bovenaan bij Boomsoorten
Als je de soort niet kent. aarzel dan niet om het even te vragen op dit forum. hier is altijd wel iemand die je kan helpen. best neem je dan een duidelijke foto van je boom.
ook: google is your friend.. er staat ontzettend veel informatie over het verzorgen van bonsai op het web. En de meeste boekhandels verkopen wel goedkopen gidsen van bekende professionals (Peter Chan, Werner Busch, Harry Tomlinson,.. ) waarin de meest populaire soorten beschreven worden en hoe je ze het best verzorgd.

Wacht ook niet tot je boom tekenen van verval toont om raad of hulp te vragen.. tegen dan kan het al veel te laat zijn en is je boom misschien al dood.

voor mensen die nieuw zijn in deze prachtige hobby geld eigenlijk 1 voorname regel:
leer je bonsai eerst in leven te houden voor je je zorgen maakt over snoeien of vormen! je zal er dan des te meer plezier aan hebben.

Sommige mensen beginnen ook aan deze hobby omdat ze het altijd al mooi gevonden hebben. aan deze mensen ook een gouden raad: laat je bijstaan!
er zijn heel veen bonsai clubs in Nederland en België. Bezoek er eens een voor je een boom koopt.. praat met deze mensen over wat je wil, wat je zoekt. ze zullen je helpen om een goede eerste aankoop te doen en zullen je helpen met je eerste stappen in deze hobby.. al de rest volgt later wel. Ervaring, wijsheid en kwaliteit volgen wel met de jaren..

heel veel plezier ermee.. en aarzel niet om iets te vragen indien je iets niet weet.. liever een vraagje teveel dan een dode boom..

Alex
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Maith_, azalearosan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27162

• Mariette
  • Mariette's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 4
Nou Alex dat heb je netjes ( Uitgelegd)verwoord.
Heel goed gedaan.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27164

• Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 40
Ben het in grote lijnen met je eens Alex en nu maar hopen dat het vroegtijdig gelezen wordt.
Als aanvulling voor wat betreft het substraat zijn er tegenwoordig wat meer mogelijkheden. Zo zijn o.a. FB, zeoliet, bims en lava korrels zeer bruikbare vaak duurzamer, goedkoper en meestal makkelijker te verkrijgen substraten. Deze modernere substraten hebben al dan niet gemengd met organisch materiaal hun diensten al ruimschoots bewezen.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27166

• AlexW

Dicky schreef : Ben het in grote lijnen met je eens Alex en nu maar hopen dat het vroegtijdig gelezen wordt.
Als aanvulling voor wat betreft het substraat zijn er tegenwoordig wat meer mogelijkheden. Zo zijn o.a. FB, zeoliet, bims en lava korrels zeer bruikbare vaak duurzamer, goedkoper en meestal makkelijker te verkrijgen substraten. Deze modernere substraten hebben al dan niet gemengd met organisch materiaal hun diensten al ruimschoots bewezen.

misschien best dat een moderator (Oscar, Youri, Chris) kijken om toevoegingen te evalueren en centraliseren en deze toe te voegen aan de topic.. en deze sticky maken.. op deze manier worden hopelijk heel wat nieuwkomers geholpen voor het te laat is..
het gaat me echter in mindere mate om de soort substraat etc, maar eerder dat nieuwkomers een idee krijgen van hoe ze de zaken moeten aanpakken om te beginnen, zodat hun boom niet sterft voor ze hulp zoeken..

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27175

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
In grote lijnen eens, maar het stukje is erg tendentious. Overigens.. Staat al deze info ook niet al op de website?

- Meteen veropotten is zeker niet de regel. Controleren welk substraat de plant in staat wel; Zorgen dat de boom gezon is, ja. Maar dan is het vervolgens niet noodzakelijk om de boom te verpotten. Je hebt relatief weinig boompjes die in echte rotzooi staan. Als ik ga kijken bij de tuincentra waar ik kom, staan ze vaker in kokos-achtige potgrond dan in zware klei

- Het grootste deel van de 'bonsai' die je in tuincentra koopt zijn natuurlijk well kamerplanten; Denk aan de massa ficus, serissa, carmona bonsai. Belangrijk om aan te geven dat ze in de zomer het liefste buiten staan, maar in de winter absoluut bij temp <10 graden naar binnen moeten. Zoals je al aangeeft: Eerst uitzoeken welke soort je hebt, dan wat je ermee moet doen. Een algemene regels is niet te geven voor mensen die geen idee van planten hebben

- Akadama is, zoals eerder gezegd, een van de vele mogelijkheden. Veel planten doen het ook prima opp potgrond. Mensen die net beginnen willen geen plant die je elke dag moet gieten met regenwater om gezond te houden, maar een makkelijk te verzorgen leuk plantje.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27180

• AlexW

Als ik ga kijken bij de tuincentra

en in welke streek is dat?

overal waar ik in Vlaanderen kijk waar ze bonsai verkopen (intratuin, euroflora, plantenwinkels,..) staan deze voor 99% in een zware zwarte turfachtige klei..

hangt misschien wel wat af van waar je je bomen koopt.. maar plaats jezelf in de schoenen van iemand die helemaal nieuw is en een bonsai kado gekregen heeft of een impuls aankoop gedaan heeft zonder iets van de hobby te weten..

Mensen die net beginnen willen geen plant die je elke dag moet gieten met regenwater om gezond te houden, maar een makkelijk te verzorgen leuk plantje

en dit is net de grootste fout die je kan maken als je aan bonsai begint.. als je een makkelijke plant wil, koop dan een yucca.. bonsai vereist nu eenmaal meer aandacht en als je de zorg er niet bij wil dan moet je maar wat anders aanschaffen..

en nog maals.. ik meld akadama enkel als ideaal substraat.. er zijn alternatieven.. maar een beginner leert best met de correcte zaken ipv te experimenteren met zaken waar hij nog minder van weet.. onthou Jelle, het zijn beginners, niet mensen met al iets van ervaring en kennis zoals de vaste bezoekers hier..
en wil je een beginner aanraden om een bonsai in potgrond te houden, zonder enige kennis van watergift? kijk dan eens hoe lang het duurt voor hij hier weer is om te zeggen dat ie dood is…

waarom is dit topic pretentieus??

ik probeer nieuwe mensen te helpen omdat ik het erg vind om wekelijks "ik heb een boom en hij gaat dood, help" topic te moeten lezen..
preventie is beter dan genezen..

best mogelijk dat dit allemaal op een of andere manier al ergens op de site staat.. maar verzameld in 1 artikel heb ik het niet gezien.. en mensen gaan liever meteen naar een forum om hulp zoeken ipv eens te kijken of er meer op de site staat.. noem het gemakzucht, maar mensen vragen tegenwoordig liever de weg dan te moeten zoeken naar een wegwijzer.. zelfs al staan ze er naast..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: azalearosan

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27185

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

AlexW schreef : ik dacht maar even een kleine topic aan te maken voor mensen die voor het eerst een bonsai boompje hebben aangeschaft of gekregen

Goed initiatief, goede punten en een paar punten waar aan geschaafd kan worden - maar die zijn al genoemd.
Wat ik zelf vind:
Als je al een boompje aangeschaft hebt, dan ben je eigenlijk al niet goed begonnen. Bepaal eerst wat voor soort boom je wilt aanschaffen - binnen- of buitenboom, loof- of naaldboom, wat je budget is en waar je 'm aanschaft (is natuurlijk niet van toepassing als je een boompje gekregen hebt).

Laast bewerkt: Post by Auk.

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27186

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Dit is een leuk onderwerp, maar een ding wordt vergeten. De mensen voor wie een dergelijk stappenplan nodig is, die lezen dit niet; Die gaan nl niet eerst lezen en dan kopen. Hoofdprobleem ligt bij de handelaren die mensen niet informeren. En de planten die bij tuincentra verkocht worden hebben niet zo veel met bonsai te maken. Persoonlijk zou ik iets dergelijks dan ook richten op mensen die wel een plant gekocht hebben, en nu in de problemen kopen. Voor dergelijke mensen heb ik ooit een stukje geschreven - in het engels: www.growingbonsai.net/first-aid/

Grts,

Jelle.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: azalearosan

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27194

• AlexW
begrijp ik volledig.. maar als er dan 10% van die mensen dit toch leest en hun boompje in leven kan houden dan is dit al een stap vooruit..

en veel van de problemen waar mensen in komen is: standplaats of watergift

als je de oorzaken kan wegnemen heb je geen remedies nodig..

als die mensen hier al lezen wat ze beter hadden kunnen doen, dan zullen ze volgende keer al eens nadenken..

misschien handig las jij je engelse tekst zou kunnen vertalen en dat hierover ook een artikel gemaakt wordt of bijgevoegd wordt..

Ik heb een eerste boompje, maar wat nu? 11 jaren 1 maand geleden #27213

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
Heb het even in de groep gegooid als het een kort en krachtig stukje is met links naar de info die al bestaat op deze site kunnen we er een sticky van maken. De site staat vol met informatie hierover namelijk ook de .com site. En wel een goeie van Oscar is dat beginners vaak niet lezen maar meteen posten met vragen.

Mochten jullie aanvullingen hebben en suggesties laat maar horen en dan werken we het uit.

Inloggen Registreren