Onderwerp:

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52793

• DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 504
De pinus nigra die ik op Noelanders kocht heb ik in de vroege lente verpot en die schijnt het voorlopig goed te doen, heb ooit een oude mugo moeten uitgraven (tuin zou geruimd worden) en deze heeft het begeven na een paar maand, de mugo die ik eind augustus uitgegraven heb is nu vollop aan het uitlopen en nieuwe knoppen aan het maken, zou best kunnen dat er een groot verschil is tussen de dennen soorten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52795

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

DavidRoussel schreef : De pinus nigra die ik op Noelanders kocht heb ik in de vroege lente verpot en die schijnt het voorlopig goed te doen, heb ooit een oude mugo moeten uitgraven (tuin zou geruimd worden) en deze heeft het begeven na een paar maand, de mugo die ik eind augustus uitgegraven heb is nu vollop aan het uitlopen en nieuwe knoppen aan het maken, zou best kunnen dat er een groot verschil is tussen de dennen soorten.

ja, en misschien toch ook het tijdstip van verpotten...

Ik heb mugo, sylvestris, parviflora en thunbergii gehad... altijd verpot in het voorjaar. sommigen overleefden dat, anderen niet... uiteindelijk allemaal doodgegaan.

Tijdje gestopt met dennen. Nu heb ik toch weer twee parviflora's, een mugo en twee sylvestrissen... nog een mugo op komst.. Ik ga in ieder geval ook zorgen voor betere drainage, door meer kiryu dan wel bims in mijn mengsel te gebruiken... dan maar wat vaker water geven...

Als ik trouwens een boom net in huis heb, verpot ik eigenlijk nooit. Eerst een seizoen aankijken en een gevoel voor de boom krijgen...

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52797

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
De naalden van mijn den werden 'geler/lichter' iedere keer als het wat warmer werd, ook als hij wat te nat stond. Terwijl de andere dat niet deden. De grond was wel zo dicht gekoekt dat ik de wortels volledig bloot had gezet en heb dit nog gedaan met andere dennen. Wel heb ik een zakje gekocht met ectomychorizza en deze gebruikt in de plaats van oude grond te gebruiken. Omdat deze wat te nat had gestaan wou ik iets 'vers'.

Dat is ook de enige die ik weten sputteren heb. Ik heb al dennen gehad en na 1 JAAR de pot 'absolutely chockfull of roots'. De ectomychorriza en de wortels vastgekoekt aan de zijkant van de pot. Het 2 a 3 jaar recupereren van een verpotting geloofde ik ook niet. Het zou dan ook handig zijn om te weten waarom die potten zich zo snel vulden met wortels???? :dry: Ik heb zelf een den waar ik praktisch mee kon "voetballen" en die leeft nog... :dry: Geluk? Dat kan...

Maar volgens mij is het de soort EcM die zich wat sneller ontwikkeld en/of efficiënter symbiose aan gaat met het wortelgestel dan zijn broers en zusters, vaders en moeders :lol: Want toen ik die uit andere potten heb toegevoegd is mijn boompje die sputterde er door gekomen. Wel ben ik dit niet zeker dat dit de reden is waarom hij er terug bovenop kwam. Nu bijna een jaar geleden dat ik die toevoegde zal ik voorzichtig eens kijken hoe de wortels al ontwikkeld zijn.

Ik heb nu sinds een maand pinus zaailingen waar ik EcM van het zakje heb toegevoegd en Ecm van grond van één van mijn dennen die snel wortels ontwikkelden. We zullen het snel (binnen een jaar) gaan weten. :lol: Ik heb ergens gelezen dat hierin duizenden soorten bestaan. En proberen is leren! :lol:

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52799

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mycorrhiza heb ik ook toegevoegd... verschillende soorten. Uiteraard zijn de meningen verdeeld over het nut ervan... Je schijnt het in ieder geval in direct contact met de wortels te moeten brengen en dus niet zomaar door je substraat heen te kunnen mengen..

Ik gooi dat spul bij al mijn bomen, maar zie bijvoorbeeld niet meer paddestoelen als voordat ik het gebruikte, wat ik wel zou verwachten...

Mijn laatste sylvestris stond zeker 10 jaar in dezelfde trainingspot en is uiteindelijk wel 3 meter lang geworden voordat ik hem snoeide... en hij had welgeteld één lange wortel...

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52802

• DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 82
Ik weet dat Ron Ravenhorst zijn Zwarte Dennen al heel vroeg in t voorjaar verpot. Zijn theorie heeft er mee te maken dat micorizha al eerder opstarten (bij lagere buiten temperaturen) dan de dennen. Als de verpotte den dan uit de winterrust komt is er een grotere kans dat de wortels t gaan doen door de activiteit van de schimmels.
Ik durf echter niet te zeggen of dit ee eenmalig experiment van Ron is geweest. Ik weet wel dat de bewuste den gewoon prima is opgestart.

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52803

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

DickVanDreven schreef : Ik weet dat Ron Ravenhorst zijn Zwarte Dennen al heel vroeg in t voorjaar verpot. Zijn theorie heeft er mee te maken dat micorizha al eerder opstarten (bij lagere buiten temperaturen) dan de dennen. Als de verpotte den dan uit de winterrust komt is er een grotere kans dat de wortels t gaan doen door de activiteit van de schimmels.
Ik durf echter niet te zeggen of dit ee eenmalig experiment van Ron is geweest. Ik weet wel dat de bewuste den gewoon prima is opgestart.

En ik lees net op Graham Potter zijn site dat hij alle dennen in augustus verpot.... door de bomen het bos niet meer zien is gepaste uitdrukking in dit verband.... :silly:

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52806

• MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 88
Vance Wood uit Amerika pleit ervoor om mugo's te verpotten in de zomer, maar toen Hans van Meer dat een keer probeerde gingen ze dood.
In mei heb ik twee mugo's gekocht op cursus, de leider heeft er best verstand van, en hij wil ze in de lente verpotten.
Ook de enige twee dennen die ik heb, dus ik kan er niet echt iets intelligents over zeggen ben ik bang... behalve dan dat het wel errug onduidelijk is met dat verpotten van dennen.
We gaan het van de lente zien denk ik. Anders lente 2018.

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52807

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja, en ondertussen verwordt dit topic tot een dennen-verpot-topic.... en daar hebben we er meer van voorbij zien komen...

Informatie is niet eenduidig en ik ben dus niet gerust...

Wel ga ik van de winter weer naar de winterwerkavonden bij Lodder en die zullen toch in ieder geval van witte dennen wel weten hoe en wanneer je die verpot...

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52808

• MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 88

marcellucas schreef : Wel ga ik van de winter weer naar de winterwerkavonden bij Lodder en die zullen toch in ieder geval van witte dennen wel weten hoe en wanneer je die verpot...

Als het zover is hoor ik graag van je hoe het nou precies zit :)

Witte den 8 jaren 5 maanden geleden #52818

• Jaco
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 23
Nog even terugkomend op de Mycorrhyza, voor zo ver ik weet is dit een verzamelnaam voor een grote groep schimmels. Uiteindelijk gaat het om een hele delicate vorm van symbiose, van een bepaalde boomsoort en een bepaalde schimmel. Dit kennen we vooral van de beuk en dennen. Het is dus altijd maar de vraag of een schimmel uit een zakje ook DE schimmel bevat die je nodig hebt. Om die reden is het altijd goed om een deel van de grond die bij de plant zat te hergebruiken. Daarnaast spelen temperatuur en vocht dan ook nog een rol, wat we minder in de hand hebben gezien het weer dit jaar laat zien....

Inloggen Registreren
Cron Job Starts