De naalden van mijn den werden 'geler/lichter' iedere keer als het wat warmer werd, ook als hij wat te nat stond. Terwijl de andere dat niet deden. De grond was wel zo dicht gekoekt dat ik de wortels volledig bloot had gezet en heb dit nog gedaan met andere dennen. Wel heb ik een zakje gekocht met ectomychorizza en deze gebruikt in de plaats van oude grond te gebruiken. Omdat deze wat te nat had gestaan wou ik iets 'vers'.
Dat is ook de enige die ik weten sputteren heb. Ik heb al dennen gehad en na 1 JAAR de pot 'absolutely chockfull of roots'. De ectomychorriza en de wortels vastgekoekt aan de zijkant van de pot. Het 2 a 3 jaar recupereren van een verpotting geloofde ik ook niet. Het zou dan ook handig zijn om te weten waarom die potten zich zo snel vulden met wortels????
Ik heb zelf een den waar ik praktisch mee kon "voetballen" en die leeft nog...
Geluk? Dat kan...
Maar volgens mij is het de soort EcM die zich wat sneller ontwikkeld en/of efficiënter symbiose aan gaat met het wortelgestel dan zijn broers en zusters, vaders en moeders
Want toen ik die uit andere potten heb toegevoegd is mijn boompje die sputterde er door gekomen. Wel ben ik dit niet zeker dat dit de reden is waarom hij er terug bovenop kwam. Nu bijna een jaar geleden dat ik die toevoegde zal ik voorzichtig eens kijken hoe de wortels al ontwikkeld zijn.
Ik heb nu sinds een maand pinus zaailingen waar ik EcM van het zakje heb toegevoegd en Ecm van grond van één van mijn dennen die snel wortels ontwikkelden. We zullen het snel (binnen een jaar) gaan weten.
Ik heb ergens gelezen dat hierin duizenden soorten bestaan. En proberen is leren!