Trap schreef : hoe ging je te werk bij het verpotten? Hoe lang na het verpotten gingen ze hemelen? En wat bedoel je met verhalen van 'bare rooten'?
Ik heb zelf eens een den gehad die wat 'geler/lichtgroen' ging uitslaan na verpotten. De naalden kwamen pas na maanden weer mooi groen. Dus hoor wel graag verhalen waar het mis gegaan is, een ervaring die je liever zelf niet opdoet. Kan het wel verstaan als je zo een paar dennen verloren hebt met het verpotten dat je het zelf niet meer wil gaan doen.
De laatste keren dat ik een den verpotte, heb ik bijna niets aan de wortels gedaan... in het vroege voorjaar, zoals al mijn bomen. De allerlaatste keer werd ik overigens niet gewaarschuwd door de workshopleider, dus die vond iig dat het op dat moment kon. Dennen gaan niet meteen dood, maar als je je bomen kent, merk je als er iets mis is... de knoppen gingen niet schuiven... verkleuring van de naalden baart me niet zo'n zorgen, maar verdroging wel... en als alles droog is, issie wel dood.... Kan zijn dat ik te kort voor verpotten nog een (bij nader inzien te) zware ingreep heb gedaan...
Bare rooten... oa Graham Potter hoor ik zeggen dat je yamadori op een gegeven moment moet bare rooten om alle oude grond te verwijderen. Bij de yama die ik op Noelanders heb gekocht is me verzekerd dat dat al gedaan is, maar na nadere inspectie waag ik dat te betwijfelen... Vandaar dat ik die onder begeleiding wil verpotten... heb dit jaar niets anders gedaan dan wat kaarsen gehalveerd.... Ook zegt Graham Potter altijd dat de pot 'absolutely chockfull of roots' is, nou dat heb ik bij mijn dennen nooit gezien. Een den kan prima toe met één wortel...