jelle schreef : lb polmans is echt wel de top van sylvestris, neem dit maar aan. als je denkt beter en zeker zo belangrijk gezonder vind ga je gang dan maar.
ik weet wel waar ik moet zijn voor goede kwaliteit
En waar heb jij deze wijsheid dan wel vandaan? Door een paar maanden bij BonsaiCafe rond te hangen, en te luisteren naar wat hij te zeggen heeft? Misschien gebeurt wel hetzelfde als met de beste berk van Belgie en blijken er toch een boel te zijn die minimaal hetzelfde nivo halen.
Wat ik al eerder gevraagd heb: Laten we het leuk houden hier. Iets minder hoog van de toren blazen, wat meer op eigen ervaring posten in plaats van andermans woorden te herhalen (en een specifiek persoon de lucht in te hemelen) zou niet misstaan.
Misschien dat je denkt een reclamebordje voor JP te moeten zijn, of misschien ben je nog gewoon heel jong en makkelijk beinvloedbaar door iemand die iets bereikt heeft in zijn leven. Maar in mijn ogen bereik je het omgekeerde. JP krijgt een slechte naam door mensen die blaze doen over hem. Hij heeft credentials waarmee hij het kan maken af en toe andere bomen minder te vinden. Jij hebt nog alles te bewijzen. Tot nu toe heb je nog geen enkele boom zelf gevormd, en alles onder begeleiding gedaan.
Mijn post die een quote van JP aanhaalde waarin hij zegt dat het bij Bonsai voor 90% om het kweken, verzorgen en in leven houden gaat, en daarna pas de laatste 10% om het vormen gaat, was bedoelt om te zeggen: Ga eerst bewijzen dat je dat kan. Een goed gekweekte gezonde levende plant is altijd mooier dan de mooiste dode Yamadori.
En wat betreft Yamadori: Ga lezen wat de japanners ermee bedoelen. Niet zomaar willekeurig welke plant je uit het bos getrokken hebt. Om heel eerlijk te zijn ga ik met Kevofski mee; Ik vind de pinus die jij ons getoont hebt nauwelijks de term Yamadori waardig. Het ENIGE onderdeel wat duidelijk maakt dat het een oudere plant is welke wel eens op een ruige plek gestaan heeft is dat de bast mooi oud is. (Ik zou wel eens willen weten of deze boom vooraan in de interesselijst van mensen stond of dat het een plant is die al meer dan een jaar bij JP stond en daarom voor een vriendprijsje in de cursus geworpen is.) En dan te beweren dat de bomen die aangeboden worden op Noelanders van mindere kwaliteit zijn.. Dan ben je echt een beetje je perspectief kwijt.
Overigens is dit mijn laatste post over dit thema. Ik ben hier om over bonsai te praten. Niet wiens * het langste is.