Dit topic is nou bijna èèn jaar oud en toch nog onduidelijkheden over het al dan niet toedienen van kraanwater.
Uit de verschillende reacties te lezen zijn er voor-en tegenstanders hiervan.
Is het werkelijk op den duur slecht voor de bomen, en dan speciaal voor sommige Acersoorten?
Zal vast een welles-nietes uitslag worden.
Is regenwater beter voor onze bonsai?
Zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten.
De nadelige effecten van de zgn. "zure regen" kunnen we doorstrepen daar horen we nooit meer iets over. Regenwater dus!
Maar als er geen regenwater beschikbaar is omdat er een periode van droogte is geweest, wat dient men de bonsai dan toe.
Water uit flessen, bronwater, gedemineraliseerd water?
Zolang ik regenwater tot mijn beschikking heb krijgen mijn bonsai in allerlei soorten en maten, mijn fuchsia's en mijn mini-hosta's het hemelwater toegediend.
Zijn de regentonnen echter leeg dan ben ik aangewezen op kraanwater en idd daar zit kalk in, het zij zo.
En de gevolgen voor de boompjes en de andere planten?
Alleen wat residu van de kalk in het leidingwater binnen de potrand en op de grond, niet meer dan dat al zal na regelmatig besproeien/benevelen een fijne waas op het blad kunnen ontstaan.
Echt nadelige gevolgen voor welke (bonsai)soort dan ook heb ik nog nooit ondervonden dus m.i. zal het wel meevallen al zullen er zeker andersdenkenden zijn.