Laireag, dsnk je voor je inmenging. Fijn te zien dat er mensen zijn die wel begrijpen hoe het in elkaar zit.
Een reactie op 'NPK waarden'.. NPK staat gewoon voor Stikstof, Fosfor, Kalium, drie stoffen die een palnt nodig heeft bij de groei, en de hoofdbestanddelen van de meeste meststoffen. En als je gewoon normaal water geeft, is het geen enkel probleem als die stoffen er, in beperkte mate, in zitten. Om te overbemnesten moet je echt heel veel mest geven, de zouten zich laten ophopen etc.
Water uit een osmose apparaat kan je prima gebruiken. Je moet er rekening mee houden dat er nagenoeg niets in zit, dus je meot wel zorgen dat je goed gebalanceerd mest, dus ook met spoorelementen. Maar een goede organische messtof en af en toe varieren is daarvoor voldoende.
Pietjg: Mensen maken het moeilijker dan nodig. Als je je planten elke 1-3 jaar verpot, en gewoon goed giet tot het water doorloopt, en na een paar minuten een tweede keer giet, is de kalkophoping in de pot niet dusdanig dat je planten er last van ondervinden.
Alex: Zo'n waterfilter is meestal een koolstof filter, erop gericht om ziektekiemen er uit te halen. Andere zaken worden er, bij mijn weten, niet uitgehald. En een grondwaterpomp.. Hangt er vanaf waar je woont. Ons grondwater is geschikt voor mensenlijke consumptie, maar keihard. In mijn vijver leidt het tot witte kalkafzettingen op de waterplanten..
Dieter: Planten kunnen niet zo veel doen tegen grote partijen extra voedingsstoffer & kalk die aan de grond worden toegevoegd. Het koken van water doe je om te voorkomen dat je kalk ed meegeeft. Regenwater is het mooiste om te gebruiken. Maar niet iedereen heeft dat beschikbaar. Zelf heb ik twee grote wijnvaten aan de regenpijt gekoppeld, maar die zijn nu na de 2 weken zonder regen wel leeg.
Ik giet overigens gewoon met het water uit de grondwaterpomp. Geen enkel probleem tot nu toe.