Update:
De liguster heeft nu rond de 35 groeipunten, en is een wolk van groen. Dus maandag heb ik de stap genomen en de kluit uit elkaar getrokken.
Een bal van 15cm doorsnede aan wortels uiteindelijk weg gegooid. De plant met de wortels ondiep uitgespreid in een vlakkere schaal gezet. Nu is de plant (uiteraard) heel zielig. Ik heb 2 takken beschadigd (Ik had geen gereedschap bij de hand en ben dus met mijn dikker vingers aan de gang gegaan). Maar de rest staat nog overeind
De top van de plant begint duidelijk te verdikken. 3 Weken geleden heb ik alle zijtakken die ik voor stamverdikking wil gebruiken getopt, waardoor hij meer zijscheuten maakt, en hopelijk over een paar maandan daardoor meer bijdraagt. Een dag of 3 later heb ik alle takken die ik wel wil behouden afgeknipt tot op 3 knoppen van de hoofdstam om zijtakjes te vormen. Die worden nu bijgehouden: Zodra er ergens 5 of meer knopen aan zitten gaat de tak terug naar een of 2 knopen.
Als het voorjaar wat verder is, en ik klaar ben
met zaaien
gaat deze plant waarschijnlijk tot het einde van de zomer de volle grond in. In het najaar haal ik de plant uit de tuin en zal de vormgeving in de loop van volgende winter echt beginnen. Foto's volgen.
Zijn er meer mensen die de liguster nog in leven binnen hebben... ?