In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Metasequoia 6 jaren 3 maanden geleden #76240

• SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36
Vandaag een nieuw projectje aangeschaft om de jomende jaren aan te gaan bouwen.

Zal lang gaan duren eer het iets word en een leuke uitdaging gezien de harde groei.

Updates zullen gedurende de opbouw gaan volgen. Voor nu een eerste foto van op de website. Het is een voorbeeld aangezien het uit een partij komt:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Metasequoia 6 jaren 3 maanden geleden #76249

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Tja, dat word spannend dan.
Dit is iets wat ik nooit zou doen. Iets kopen en je weet eigenlijk niet wat. Beter is naar een winkel te gaan. Dan zie je wat je koopt.
Voor hetzelfde geld heb een kat in een zak gekocht.

Metasequoia 6 jaren 3 maanden geleden #76251

• SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36
Voor die paar tientjes durf ik het risico wel te nemen.
En waar geen takken zitten kunnen we ze laten groeien. Mijn doel in de hobby ligt waarschijnlijk ook anders dan bij de meesten hier.

Metasequoia 6 jaren 3 maanden geleden #76252

• Sjors Boomschors
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 46
Wil een dergelijke variant ook nog aan mijn groeiende collectie toevoegen. Kom ze echter weinig in winkels tegen. Ben met een vermerderingsactie bezig, al zal dat vast op niets uitlopen. Als er iemand op't forum uit mijn regio nog eens zoon Metasequoia bosje aanschaft neem ik graag een scheut af.

Ben erg benieuwd of u een gelijkend exemplaar ontvangt.

Metasequoia 6 jaren 3 maanden geleden #76253

• Tom Haest
  • Platinum Member
  • Platinum Member

SchoenmakersChristian schreef : Voor die paar tientjes durf ik het risico wel te nemen.
En waar geen takken zitten kunnen we ze laten groeien. Mijn doel in de hobby ligt waarschijnlijk ook anders dan bij de meesten hier.

Is het doel dan niet van iedereen een mooie boom maken?
Waar geen takken zitten,.... Dan zal je al veel geluk moeten hebben dat net daar waar jij het wilt een tak groeit. Tenzij je er ene ent, natuurlijk. Al weet ik niet of dat lukt bij Metasequoia.

Metasequoia 6 jaren 3 maanden geleden #76256

• SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36

Is het doel dan niet van iedereen een mooie boom maken?
Waar geen takken zitten,.... Dan zal je al veel geluk moeten hebben.

Dat zeker. Dat word ook zeker mijn doel. Echter hoeft het voor mij niet per se tentoonstelling waardig te worden. Het vormen en daarvan leren op zich vind ik al leuk genoeg.
Echter is al meerdere malen bewezen dat van een boom met weinig potentie, met veel gesuld, toch een leuk exemplaar te maken valt.

Wat de takken betreft: met invasieve snoei is backbudding te stimuleren. Inderdaad moet ik dan geluk hebben dat de tak net op de juiste plek komt, maar gezien de sterke groei van de metasequoia is het een kwestie van tijd en geduld dat er ooit een komt. Is het niet volgend jaar dan wel een van de daarop volgende jaren. En zo niet: heb ik van de soort kunnen leren op een “oefenboompje” om vervolgens op een later tijdstip met ervaring over de boom een goed exemplaar te kopen.

Het zijn maar een paar tientjes dus ik durf de gok te wagen. Ieder zijn ding zal ik maar zeggen. Ik vraag en verwacht ook niet dat je deze mening zult delen.

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76261

• Tom Haest
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hierover kun je natuurlijk een hele discussie starten, maar zoals je zegt. Elk zijn ding.

Ik hoop voor jou dat het de moeite is wat je krijgt.

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76264

• SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36
Per ongeluk dubbel topic aangemaakt.

Reacties uit andere topic. Vind het leuk om bij te houden

leatherback schreef : Leuk hoor!

ik zou overigens wel even om een foto vragen van het exemplaar dat ze aanbieden. Er kan nogal verschil tussen bomen zitten.

dennisfranx schreef : Leuk project!
idd zeker even een foto vragen ik denk dat je blij mag zijn als hij half zo goed is als het voorbeeld tenminste dat is mijn ervaring

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76266

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik heb ook een Metasequoia staan.

het soort vind ik schitterend,het contrast tussen het lichte groen van het blad en het rood van het hout, prachtig.

Het aan laten groeien van nieuwe takken is opzicht geen groot drama, backbudding (ook op oud hout) maar het laten onstaan van takken op de juiste plek, dat word natuurlijk wat lastiger ;-) Angst hebben dat je te veel weg snoeid hoe je niet te hebben, er ontstaat zoveel dat je dit zo weer gecorrigeerd hebt.

Het enige nadeel van de Metasequoia die ik heb is dat ze de boom een ronding hebben gegeven maar, dit seizoen heb ik met succes een cutting laten groeien, waar ik zeer blij mee ben, dan kan ik een gewone rechte versie kweken B)

Laast bewerkt: Post by Bijlles.

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76267

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

SchoenmakersChristian schreef : Echter hoeft het voor mij niet per se tentoonstelling waardig te worden. Het vormen en daarvan leren op zich vind ik al leuk genoeg.
[...]
Het zijn maar een paar tientjes dus ik durf de gok te wagen. Ieder zijn ding zal ik maar zeggen. Ik vraag en verwacht ook niet dat je deze mening zult delen.

Ik ga er toch even op in, niet zo zeer om een discussie te starten, maar wel om een denkrichting voor te stellen.

Het gaat om een paar tientjes. Prima. Voor de een is dat wel een kostenpost, voor de ander niet. Maar.. Als je tijd en moeite in een boom steekt, wil je dan uit die boom niet de beste boom maken die je kan krijgen? En als dat dan zo is. Is het dan niet logisch dat als er een partij bomen is, waar je voor een bepaalde prijs er een uit kan krijgen, je begint met de boom die jou het beste ligt?

Volgens mij gaat dat niet om tentoonstellingwaardig. Maar gewoon om .. Kan je er iets mee? Ik heb mensen met bomen zien lopen waarvan ik dacht: Nooit van mijn leven zou ik die in mijn tuin willen. Wel een leuke soort maar wat een onwerkbare vorm. En de ander was er dolgelukkig mee. En dan zie je de boom een jaar later, en besef je: Wow, dat had ik er nooit uit gehaald. Jij en de boom.. Dat moet toch ook een klik hebben, zeker als je het voor jezelf doet? Als je het WEL voor tentoonstellingen zou doen, dan moet een boom aan bepaalde eisen voldoen. Als hij voor jezelf is moet hij aan een eis voldoen: Heb je er iets mee. En dat verlies je door niet zelf de stam uit te kunnen zoeken. Toch?

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts