In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76270

• SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36

leatherback schreef :

SchoenmakersChristian schreef : Echter hoeft het voor mij niet per se tentoonstelling waardig te worden. Het vormen en daarvan leren op zich vind ik al leuk genoeg.
[...]
Het zijn maar een paar tientjes dus ik durf de gok te wagen. Ieder zijn ding zal ik maar zeggen. Ik vraag en verwacht ook niet dat je deze mening zult delen.

Ik ga er toch even op in, niet zo zeer om een discussie te starten, maar wel om een denkrichting voor te stellen.

Het gaat om een paar tientjes. Prima. Voor de een is dat wel een kostenpost, voor de ander niet. Maar.. Als je tijd en moeite in een boom steekt, wil je dan uit die boom niet de beste boom maken die je kan krijgen? En als dat dan zo is. Is het dan niet logisch dat als er een partij bomen is, waar je voor een bepaalde prijs er een uit kan krijgen, je begint met de boom die jou het beste ligt?

Volgens mij gaat dat niet om tentoonstellingwaardig. Maar gewoon om .. Kan je er iets mee? Ik heb mensen met bomen zien lopen waarvan ik dacht: Nooit van mijn leven zou ik die in mijn tuin willen. Wel een leuke soort maar wat een onwerkbare vorm. En de ander was er dolgelukkig mee. En dan zie je de boom een jaar later, en besef je: Wow, dat had ik er nooit uit gehaald. Jij en de boom.. Dat moet toch ook een klik hebben, zeker als je het voor jezelf doet? Als je het WEL voor tentoonstellingen zou doen, dan moet een boom aan bepaalde eisen voldoen. Als hij voor jezelf is moet hij aan een eis voldoen: Heb je er iets mee. En dat verlies je door niet zelf de stam uit te kunnen zoeken. Toch?

De boom die ik krijg zal ongeveer gelijk zijn aan de getoonde foto. Het zijn op grote schaal gekweekte boompjes waar deze partij er een aantal van zijn. Net zoals de mallsai.
Zoals ik al zei: ik zie wel wat het word. Is het niets ga ik zoeken naar iets anders.

De soort word niet veel aangeboden. Enkel dit spul of waar al jaren aan gewerkt is en daar houd ik niet van. Dan loop ik voor mijn gevoel te pronken met andermans werk.

Verder ga ik op deze discussie niet meer in. Hierin is mijn idee en mening anders dan die van het meerendeel hier. Ik vraag niemand hierin mee te gaan. Ik neem het risico, jullie liever niet. That’s it. :)

Enkel wanneer de boom er is zal ik een foto en daarop volgende updates posten en daarop mag dan opbouwende kritiek komen.

Kleine edit: om te voorkomen dat jullie denken dat ik opbouwende kritiek niet wil aannemen. Ik begrijp jullie punt zeer zeker. Zou het om een duurder exemplaar gaan had ik het ook zeker niet gedaan.

Echter was ik toch spullen aan het bestellen en zag ik de soort weer voorbij komen. Vind het een prachtige soort om een bonsai van te vormen. Die paar tientjes konder er best bij voor nu dus heb ik het risico genomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76275

• Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 76

SchoenmakersChristian schreef : De soort word niet veel aangeboden

Ik heb ook een tijdje lopen zoeken, zelfs zaden besteld en proberen op te laten komen wat niet lukte. Uiteindelijk bij Hoka-en een boom gekocht. Voordeel is dat ik redelijk in de buurt woon (30 minutjes rijden) en hem dus zelf heb kunnen uitzoeken.

Wat mij ook op viel is dat er weinig info te lezen is over deze bomen. En vooral hoe je moet snoeien om mooie stakken te kijgen met mooi vertakkingen.

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76277

• wes
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 70
Volgens mij is er in een van de laatste tijdschriften van BF (verplicht kost) een heel stuk aan toegewijd, vanaf zaaien tot bonsai onderhoud.

Gr wes

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76278

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Ik heb wel wat online leesvoer over deze soort hoor !
Alvast een tip zoek niet op metasequoia maar op bald cypress
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SchoenmakersChristian

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76279

• SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36
Mijn ervaring is dat het geen hele moeilijke soort is. Enkel vochtig genoeg houden vanwege zijn hoge dorst. Mijn eerste boom was een metasequoia en door gebrek aan ervaring hierdoor gesneuveld.

Regelmatig snoeien tenzij diktegroei gewenst is en de jonge bomen regelmatig verpotten. In sommige gevallen zelfs jaarlijks.

Grond: 2 delen akadama, 1 deel puim en 1 deel sphagnum om de vochtbalans op peil te houden.
In de warme droge tijd de pot op een bak met vochtige (pot)grond zetten om luchtvochtigheid rond de boom hoger te houden. Uit de volle zon waardeert de boom.

Verder is hij niet zo veeleisend.

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76284

• DickVanDreven
  • DickVanDreven's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 82

leatherback schreef :

SchoenmakersChristian schreef : Echter hoeft het voor mij niet per se tentoonstelling waardig te worden. Het vormen en daarvan leren op zich vind ik al leuk genoeg.
[...]
Het zijn maar een paar tientjes dus ik durf de gok te wagen. Ieder zijn ding zal ik maar zeggen. Ik vraag en verwacht ook niet dat je deze mening zult delen.

Ik ga er toch even op in, niet zo zeer om een discussie te starten, maar wel om een denkrichting voor te stellen.

Het gaat om een paar tientjes. Prima. Voor de een is dat wel een kostenpost, voor de ander niet. Maar.. Als je tijd en moeite in een boom steekt, wil je dan uit die boom niet de beste boom maken die je kan krijgen? En als dat dan zo is. Is het dan niet logisch dat als er een partij bomen is, waar je voor een bepaalde prijs er een uit kan krijgen, je begint met de boom die jou het beste ligt?

Volgens mij gaat dat niet om tentoonstellingwaardig. Maar gewoon om .. Kan je er iets mee? Ik heb mensen met bomen zien lopen waarvan ik dacht: Nooit van mijn leven zou ik die in mijn tuin willen. Wel een leuke soort maar wat een onwerkbare vorm. En de ander was er dolgelukkig mee. En dan zie je de boom een jaar later, en besef je: Wow, dat had ik er nooit uit gehaald. Jij en de boom.. Dat moet toch ook een klik hebben, zeker als je het voor jezelf doet? Als je het WEL voor tentoonstellingen zou doen, dan moet een boom aan bepaalde eisen voldoen. Als hij voor jezelf is moet hij aan een eis voldoen: Heb je er iets mee. En dat verlies je door niet zelf de stam uit te kunnen zoeken. Toch?

eens!

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76285

• SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36
Om het topic interessant te houden in plaats van deze (eerder gevoerde) eindeloze discussie stel ik voor om vanaf hier enkel opbouwende kritiek of nuttige informatie over de boom te plaatsen. We hebben nu al 2 pagina’s vol. Het punt is duidelijk.

Hiervoor heb ik het topic niet aangemaakt. Enkel voor een eigen logboek en tips over de boom zelf vanuit een ander oogpunt.

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76286

• SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36

Bijlles schreef :

SchoenmakersChristian schreef : De soort word niet veel aangeboden

Ik heb ook een tijdje lopen zoeken, zelfs zaden besteld en proberen op te laten komen wat niet lukte. Uiteindelijk bij Hoka-en een boom gekocht. Voordeel is dat ik redelijk in de buurt woon (30 minutjes rijden) en hem dus zelf heb kunnen uitzoeken.

Wat mij ook op viel is dat er weinig info te lezen is over deze bomen. En vooral hoe je moet snoeien om mooie stakken te kijgen met mooi vertakkingen.

De berere aanbieders zijn voor mij minimaal een uur rijden en met een auto die 1 op 12 rijd betaal ik dus meer aan benzine dan voor de boom :woohoo:

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76287

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

SchoenmakersChristian schreef : Om het topic interessant te houden in plaats van deze (eerder gevoerde) eindeloze discussie stel ik voor om vanaf hier enkel opbouwende kritiek of nuttige informatie over de boom te plaatsen. We hebben nu al 2 pagina’s vol. Het punt is duidelijk.

Jammer dat je de discussie rondom selectie van materiaal oninteressant vindt. Ik zou zeggen dat dat bijna de basis van je hobbie is.

Metasequoia 6 jaren 2 maanden geleden #76289

• SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 36

Jammer dat je de discussie rondom selectie van materiaal oninteressant vindt. Ik zou zeggen dat dat bijna de basis van je hobbie is.

Ik vind de discussie zeker niet oninteressant. Integendeel zelfs. Een goed begin is het halve werk. Maar zoals ik al eerder aangaf, zou het om duurder materiaal gaan had ik het niet op deze manier gedaan. Echter heb ik het geluk die paar tientjes te kunnen missen. Als het niets is kan ik zonder pijn zeggen “jammer dan”. Het boompje zal ook dan zeker niet verwaarloosd gaan worden.

Ik wil gewoon een eindeloos welles nietes spelletje uit de weg gaan. Mijn mening is in dit geval nou eenmaal anders dan die van jullie.

Het is zeker een punt dat ik mee neem bij de selectie voor volgend (beter) materiaal dat zeker nog gaat komen. Voor nu neem ik vrede met wat er ook gaat komen.

Bij dezen dus nogmaals de vraag het te laten rusten.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts