In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #69830

• baron
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 7
Hey, mijn naam is Jeroen en sinds dit weekend heb ik mijn aller eerste bonsai boompjes aangeschaft.

Sinds ruime tijd heb ik enorm veel gelezen op fora zoals dit over het verzorgen van Bonsai. Heb veel getwijfel over de beste aanpak om met bonsai te beginnen en uiteindelijk de knoop door gehakt en dit weekend 3 boompjes gaan halen. Het zijn zeker geen prijsboompjes en hebben elk wel min of meer hun gebreken maar het lijken me stuk voor stuk leuke exemplaren om mee te beginnen.

Hierbij gaat het om een Ilex, Ulmus en Acer. De persoon waar ik ze ben gaan halen heeft me al enorm veel uitleg en advies gegeven. Maar wou hier toch ook even de mening vragen over hoe deze nu best te verzorgen. Voorlopig wou ik ze even te laten bekomen en er niet teveel aan doen aangezien het toch al september is ondertussen. Daarom ben ik voorlopig enkel bezig met de juiste plaats te vinden. Het terras waar ze nu op staan heeft eigenlijk heel de dag volledig zon, maar door de houten omheining zijn er wel schaduwplekken en staan ze toch ook min of meer beschut voor de wind. Zoals ze nu staan hebben ze zonlicht van ongeveer 9 uur smorgens tot 2 uur smiddags. Is dit genoeg voor de Ulmus en niet teveel voor de Acer. Zijn blaadjes zijn namelijk al beetje beschadigd van teveel zon denk ik. Is het nodig om een afdakje te voorzien zodat ze niet teveel water krijgen?

Ik heb ondertussen toch al wel een beetje de nieuwe groei bijgeknipt om eens te kijken, maar verder ga ik ze zo laten en zien of ze de winter doorkomen om dan rond het einde van de winter te snoeien/knippen/bedraden en eventueel herpotten. Voor de Ilex en Ulmus heb al wel een beetje een idee waar ik ermee naar toe wil, enkel de Acer is nog een raadsel gezien de huidige splitsing in de stam.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #69834

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
Welkom!

Beste aanpak is om met iets te beginnen. Dat doe je ook! Goed om te leren verpotten, water geven, bedraden,... Deze boompjes staan in potten en zullen traag "groeien". Je kan hier wel al iets mee doen en wat plezier aan beleven!

Je heb ruw materiaal nodig om te vormen als je er echt plezier wil aan beleven en/of voldoening uit te halen. Hiervoor heb je een bron nodig waar je die kan halen of je begint zelf met een goedkoop plantje in de volle grond. Basis verzorging en geduld zijn twee belangrijke onderdelen van het bonsaigebeuren. Je bomen een tijd laten recupereren met voldoende water, meststof... (al dan niet er eens tegen praten :lol: )

Een acer die nooit direct zonlicht gekregen heeft kan wat verbrande bladeren krijgen als die dan in contact komt met direct zonlicht. De vijf uur zon lijkt mij niet teveel hiervoor... (en ook niet te weinig)

Afdakje is niet nodig tenzij je plant echt te nat zou blijven staan. De grond nu is mss niet ideaal hiervoor (wat te watervasthoudend), maar als je ze correct verzorgd kan dit geen kwaad!

Probeer altijd als je verpot dit te doen in de vroege lente net voor er blad komt aan te staan. Soms zijn er uitzonderingen en dan wordt er eerder gepraat van een "noodverpotting". Ook zijn er andere soorten die een ander tijdstip beter appreciëren maar deze worden volgens mij allemaal in de lente verpot.

Heb je volle grond ter beschikking?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: baron

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #69840

• baron
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 7
Bedankt voor de info Trap!
Die 5 uren zon zijn bij mij nu op het terras. Daarvoor stonden ze in een open tuin waar volgens mij heel de dag volle zon was.
Ja, het water geven is momenteel mijn grootste zorg gezien het mos/klein onkruid dat op de grond groeit. De verkoper zei me dat dit best een goed teken was en dat het niet weg moet. Wat wel overeen komt met wat ik hier allemaal lees. Allen hierdoor voelt het bovenaan altijd wel een beetje vochtig aan en is het moeilijk te zeggen of ze nu water nodig hebben of niet. Ik probeer het te voelen en bij twijfel neem ik ff een tandenstokertje erbij.

Ik heb net nog eens gekeken en bij de Ulmus en Acer komt er onderaan al wel een redelijk dikke wortel uit het gaatje. Kan dit kwaad in de winter? Wanneer spreek je dan van een noodverpotting?

Neen spijtig genoeg geen volle grond ter beschikking. Eventueel wel in de tuin van men ouders waar al enkele mooie azalea struiken staan ;) Waarom? Zou één van de boompjes beter terug in volle grond gaan denk je?

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #69841

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ja het water geven is wat wennen maar als je het wat opvolgt zoals je nu doet, dan weet je na een tijdje wel wanneer je moet water geven.

Nee de wortel uit het gaatje kan geen kwaad, als die geen "vocht vind" dan zal deze toch afsterven en zal de plant elders wortels aanmaken. Het kan wel aanduiden dat de pot al vol met wortels zit. Er moet altijd wat plaats zijn om nieuwe wortelpunten aan te maken (meestal wit/geelachtige punten) want deze zijn de belangrijkste van het wortelgestel. Daarom wordt er ook regelmatig verpot en aan wortelsnoei gedaan zodanig er weer plaats is voor de aanmaak van nieuwe wortelpunten.

Een noodverpotting is in extreme gevallen, wortelrot kan een voorbeeld zijn hier van. Maar dit is altijd afwegen, een verpotting zorgt ook voor "schade" aan de plant. Er zijn enkele ongedierten en ziekten die dwingen om direct te gaan verpotten. Maar eerlijk: ik zie zelf tamelijk ziekten passeren maar een "noodverpotting" heb ik nog nooit moeten doen.

Het mos kan niet veel kwaad op zich. Als er teveel op staat haal je er best wat af. De grond blijft te nat, er kan geen lucht bij de wortels,... Levermos verwijder je wel best onmiddelijk als je het opmerkt.

Nee ze hoeven niet in de volle grond, probeer ze in leven te houden en ga eens verpotten volgend jaar. Maar veel planten kosten in het tuincentrum kosten wat minder geld en als je binnen een aantal jaar nog met deze hobby bezig bent heb je goedkoop ruw materiaal. Jonge plantjes kan je trouwens volledig vanaf het begin naar je eigen zin vormen. Je acer bv is er niet veel aan gevormd, dit is gewoon een klein gesnoeide acer in een kleine pot waar ze meestal (volgens mij) teveel geld voor vragen. Voor dezelfde prijs kan je meestal zelf een veel mooier boompje gaan ontwikkelen, zeker in combinatie met goede verzorging en geduld! Je kan ook je eigen stijl kiezen, de ene stijl is soms wat complexer om te vormen dan de andere. Ook afhankelijk van hoe groot en hoe dik je de stam wilt zal je tijdsduur om tot een eindresultaat te komen veel variëren. Kijk bv eens naar het eindresultaat van de wedstrijd van een taxus vormen (niet zolang geleden), dit is op een jaar tijd bereikt geweest (de mijne is wel dood gegaan, nuja iemand moet tonen hoe het niet moet :lol: ) Je kan hier in het algemeen op het forum veel mooie bomen vinden die uit goedkoop materiaal gevormd zijn. Kijk even naar wat die mensen gedaan hebben. Er zitten hier mensen die al meer jaren dan mij met bonsai bezig zijn dus van hun topics kan je wss meer leren...

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #69869

• baron
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 7
Ja idd, is serieus wennen, vandaag zelfs niets gegeven... of moet je toch minstens 1xper dag ongeacht regen of niet?
Ok. Ik denk wel dat alle 3 de potjes behoorlijk vol staan, maar zal ze voor de zekerheid laten staan tot na de winter. We gaan niet meer risico's nemen dan nodig :p

Ik twijfel om er een beetje af te halen. Het zou het me wel makkelijker maken denk ik want nu heb ik het idee dat ze soms te vochtig staan.
Ja dat was de andere optie. Om iets uit het tuincentrum te halen en zo te beginnen, maar dan leek het me toch beter om te starten met boompjes in leven te houden ipv eerste te snoeien en dan in leven te houden... baby steps! Ik heb nu 40 euro betaald voor deze 3 boompjes. Het had inderdaad waarschijnlijk met minder gekunnen, maar ik vond het best een goeie prijs. Maar ik ga me er zeker in verder verdiepen want het lijkt me een leuke uitdaging om iets van nul volledig zelf te vormen.

Nog een bijkomend vraagje; ik zal alvast ook eens rondneuzen hierover maar wat doe ik nu nog met bemesting? Ik lees overal dat dit in de herfst ook nog gegeven wordt om de groei te blijven stimuleren (wortels vooral dan). Momenteel ligt er op de Ilex en Acer nog een theezakje van de verkoper, al schiet er van het zakje bij de Ilex niet veel meer over (mest ligt zowat uitgesmeerd/verspreid). Wordt dit volledig opgenomen of moet ik dit na een tijd verwijderen en nieuwe aanbrengen?

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #69870

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
nee je hoeft niet elke dag water te geven en in de winter zeker niet! Er is zeer weinig waterbehoefte in de winter, al moeten je planten niet volledig gaan droog staan. 40 euro voe je drie boompjes is zeker niet teveel. Hier in tuincentra durven ze hier veel meer voor vragen. Ik bemest zelf nog vloeibaar als mijn zakjes/korfjes uitgeput zijn. Je kan ook nog een zakje leggen... Maakt niet zoveel uit
De volgende gebruiker (s) zei dank u: baron

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #69926

• baron
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik heb ze tot nu toe geen water meer gegeven want heb de indruk dat ze best wel heel vochtig blijven staan. En zo veel heeft het de laatste dagen toch ook niet geregend hier.
Meen me te herinneren dat ik ergens op het net gelezen of gezien had dat je nieuw gekochte kleine boompjes best uit hun pot en grond haalt aangezien die daar meestal al een hele tijd instaan en deze waarschijnlijk niet goed meer draineert (vandaar ook het mos). Aanvankelijk was ik van plan om ze zo te laten en herpotten/wortel snoeien in vroege lente (wanneer het moet), maar begin me nu toch een beetje zorgen te maken voor komende herfst/winter als het echt veel gaat regenen. Ik probeer ergens de afweging te maken wat het ergste is... De regen, vrieskou en vochtige grond of zo nu verpotten, of toch nieuwe grond geven zonder de wortels te snoeien. Het probleem is dat ik niet goed kan inschatten wat het slechtste is.

Al moet ik niet zeggen dat ze er in ergere staat uitzien.. af en toe een blaadje geel of eentje dat er af valt. Misschien maak ik me teveel zorgen. :blush:

Laast bewerkt: Post by baron.

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #69927

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 955
het beste is om even een afdakje te maken zodat je de hoeveelheid regenwater kunt reguleren. Ik zou ze wel zo veel mogelijk vorstvrij houden. Denk niet dat de pot van de Ilex gaat het anders gaat halen, gezien zijn ronde vorm en de goedkope kwaliteit.
Voor de Acer is vorst sowieso geen probleem trouwens...

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #69929

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Sowieso zul je de wortels iets moeten uitkammen met het risico dat je er msh wel enkele zult breken.
Ik zou wachten, en zoals marco zegt, proberen ze uit de regen te zetten als het veel regent en voor dit jaar ergens vorstvrij proberen te houden.
Msh heb je een tuinhuis waar je ze kan zetten in de winter of als het veel regent?

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #69933

• BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 121
Ook misschien interessant om weten is dat bladverliezende loofbomen gerust donker mogen worden weggezet als het blad is gevallen (garage bvb.). Wel opletten dat je ze niet in een verwarmde ruimte opbergt.

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts