Ja het water geven is wat wennen maar als je het wat opvolgt zoals je nu doet, dan weet je na een tijdje wel wanneer je moet water geven.
Nee de wortel uit het gaatje kan geen kwaad, als die geen "vocht vind" dan zal deze toch afsterven en zal de plant elders wortels aanmaken. Het kan wel aanduiden dat de pot al vol met wortels zit. Er moet altijd wat plaats zijn om nieuwe wortelpunten aan te maken (meestal wit/geelachtige punten) want deze zijn de belangrijkste van het wortelgestel. Daarom wordt er ook regelmatig verpot en aan wortelsnoei gedaan zodanig er weer plaats is voor de aanmaak van nieuwe wortelpunten.
Een noodverpotting is in extreme gevallen, wortelrot kan een voorbeeld zijn hier van. Maar dit is altijd afwegen, een verpotting zorgt ook voor "schade" aan de plant. Er zijn enkele ongedierten en ziekten die dwingen om direct te gaan verpotten. Maar eerlijk: ik zie zelf tamelijk ziekten passeren maar een "noodverpotting" heb ik nog nooit moeten doen.
Het mos kan niet veel kwaad op zich. Als er teveel op staat haal je er best wat af. De grond blijft te nat, er kan geen lucht bij de wortels,... Levermos verwijder je wel best onmiddelijk als je het opmerkt.
Nee ze hoeven niet in de volle grond, probeer ze in leven te houden en ga eens verpotten volgend jaar. Maar veel planten kosten in het tuincentrum kosten wat minder geld en als je binnen een aantal jaar nog met deze hobby bezig bent heb je goedkoop ruw materiaal. Jonge plantjes kan je trouwens volledig vanaf het begin naar je eigen zin vormen. Je acer bv is er niet veel aan gevormd, dit is gewoon een klein gesnoeide acer in een kleine pot waar ze meestal (volgens mij) teveel geld voor vragen. Voor dezelfde prijs kan je meestal zelf een veel mooier boompje gaan ontwikkelen, zeker in combinatie met goede verzorging en geduld! Je kan ook je eigen stijl kiezen, de ene stijl is soms wat complexer om te vormen dan de andere. Ook afhankelijk van hoe groot en hoe dik je de stam wilt zal je tijdsduur om tot een eindresultaat te komen veel variëren. Kijk bv eens naar het eindresultaat van de wedstrijd van een taxus vormen (niet zolang geleden), dit is op een jaar tijd bereikt geweest (de mijne is wel dood gegaan, nuja iemand moet tonen hoe het niet moet
) Je kan hier in het algemeen op het forum veel mooie bomen vinden die uit goedkoop materiaal gevormd zijn. Kijk even naar wat die mensen gedaan hebben. Er zitten hier mensen die al meer jaren dan mij met bonsai bezig zijn dus van hun topics kan je wss meer leren...