In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #70085

• baron
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 7

Tom Haest schreef :

baron schreef :

Tom Haest schreef :

dennisfranx schreef : Ik heb dit verschijnsel ook
Wortels van de boom groeien in t mestzakje omdat deze waarschijnlijk continu vochtig is gebleven

Vochtig en omdat ze opzoek zijn naar voeding. Ik heb het ook gemerkt dat waar de zakjes lagen er veel wortels zijn.

Ok, maar het kan dan op zich niet echt kwaad?

Als je ze maar bedekt als de zakjes weg zijn anders drogen ze uit.

Aangezien ik rustig wou opbouwen en afwachten of ik ze de winter doorkrijg heb ik tot nu toe buiten de bonsai enkel een snoei schaar gekocht :oops:
Akadama, bemesting, potjes etc wou ik pas aankopen wanneer het nodig was. Leek me ook niet optimaal om dit een half jaar te laten staan?

Soit, ik heb dus enkel momenteel gewone potgrond voorhanden. Ik weet dat bonsai hier niet in gepot mogen worden maar zou ik hiermee voorlopig de blootliggende wortels mee kunnen bedekken tot ze goed verpot kunnen worden? Of beter toch een zakje akadama al bestellen om deze te bedekken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #70087

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

Tom Haest schreef :

Wortels van de boom groeien in t mestzakje omdat deze waarschijnlijk continu vochtig is gebleven

Vochtig en omdat ze opzoek zijn naar voeding. Ik heb het ook gemerkt dat waar de zakjes lagen er veel wortels zijn.

Om die reden verleg ik de zakjes regelmatig eens. Wat je bovengronds ziet, gebeurd ook ondergronds. Als je de zakjes altijd aan dezelfde kant legt krijg je meestal een sterker wortelgestel aan de ene kant dan aan de andere kant... Wat soms ook wel kan handig zijn als je je wortels aan het "vormen" bent
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #70090

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172

Trap schreef :

Tom Haest schreef :

Om die reden verleg ik de zakjes regelmatig eens. Wat je bovengronds ziet, gebeurd ook ondergronds. Als je de zakjes altijd aan dezelfde kant legt krijg je meestal een sterker wortelgestel aan de ene kant dan aan de andere kant... Wat soms ook wel kan handig zijn als je je wortels aan het "vormen" bent

Goeie tip, trap.
Ik leg ze rond de boom, nooit aan 1 kant.
Maar volgend jaar zal ik ze inderdaad ook nu en dan verleggen.

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 2 maanden geleden #70092

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172

baron schreef :

Tom Haest schreef :

baron schreef :

Tom Haest schreef :

Ok, maar het kan dan op zich niet echt kwaad?

Als je ze maar bedekt als de zakjes weg zijn anders drogen ze uit.

Aangezien ik rustig wou opbouwen en afwachten of ik ze de winter doorkrijg heb ik tot nu toe buiten de bonsai enkel een snoei schaar gekocht :oops:
Akadama, bemesting, potjes etc wou ik pas aankopen wanneer het nodig was. Leek me ook niet optimaal om dit een half jaar te laten staan?

Soit, ik heb dus enkel momenteel gewone potgrond voorhanden. Ik weet dat bonsai hier niet in gepot mogen worden maar zou ik hiermee voorlopig de blootliggende wortels mee kunnen bedekken tot ze goed verpot kunnen worden? Of beter toch een zakje akadama al bestellen om deze te bedekken?

Er is niemand die zegt dat het in potgrond niet kan. En voor een tijdje zeker. Gewoon iets meer op de watergift letten.
Ergens rond de verpot periode was er iemand op het forum die zijn bomen 20 jaar ofzo in potgrond staan had.
Nu was hij overgeschakeld naar korrelsubstraat.
Kben eigenlijk wel eens benieuwd naar de man zijn ervaring om na 20 jaar te veranderen.
Dus als je dit leest (ik weet niet meer hoe je heet), hoe was het eerste groei seizoen in terramol?

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 1 maand geleden #70361

• baron
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 7
Ok super!
Heb het gedaan een voorlopig nog geen problemen mee.
Het heeft da laatste dagen wel erg veel en hard geregend dus heb ze niet zo heel veel water meer bij gegeven.

Ik moet wel zeggen dat ik merk dat de Ilex blaadjes langzamer lichter aan het worden zijn. Sommige al zelfs vrij gelig.
Ik ben een beetje bang dat deze teveel heeft gehad. Anderzijds merk ik op deze wel vreemde beestjes op. aanvankelijk zag ik eerst op de onderzijde van de sommige blaadjes zwart/bruine vlekjes, maar kon deze er makkelijk afwrijven dus dacht dat het aarde of iets was. Nu zie ik de blaadjes echter hier en daar krullen en zitten er wel degelijk beestjes. Heb al lopen zoeken en kan enkel gokken dat het bladluizen zijn? Hierbij komt ook nog eens dat ik op verschillende takken structuren web achtige dingen zie, wat dan weer wijst op spint. Kan het boompje last hebben van beide tegelijk?

Die web achtige dingen zie ik trouwens op alle 3 de boompjes... al heb ik in de Acer wel een micro spinnetje gevonden?
Op diezelfde Acer kruipen dan weer micro zwarte beestjes waarvan ik geen flauw idee heb wat ze zijn . Hiervan heb ik er voorlopig een 5 tal gevonden en vermoord. Ze zitten enkel op de stam.

Ik was van plan dit weekend eens te gaan kijken naar een middel tegen spint, maar heb de indruk dat de boompjes van verschillende zaken last hebben dus wou het maar even navragen.

Dit beestje zat trouwens volgens mij ook bovenaan op de Acer. Zou die er iets mee te maken kunnen hebben? Of gewoon nog een leuk extra'tje?:dry:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Eerste boompjes (Ulmus, Ilex & Acer) 7 jaren 1 maand geleden #70363

• baron
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 7
Zou ik dit eventueel kunnen gebruiken?
Staat op voor bladluis, wolluis, schildluis, dopluis, witte vlieg en trips en zou moeten werken tegen volwassen, larven en eieren.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts