In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #48035

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

marcellucas schreef :
En wat dan? In je winterjas erbij gaan zitten? Ik snap je niet zo... Het punt is dat je buitenbomen niet in de huiskamer kunt zetten. Dat is de boodschap die je zeker beginnende bonsaisten wilt meegeven. En dat jij thuis een Biosphere kunt nabouwen lijkt me in deze minder relevant.

Mijn "biosphere" is gewoon een uit de hand gelopen kweekbak waarbij ik al veel versteld heb gestaan hoe planten kunnen groeien en er weer bovenop komen. Waarom het niet gebruiken als voorbeeld wat temperatuur, luchtvochtigheid,... met een plant doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #48036

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718

Trap schreef :

marcellucas schreef :
En wat dan? In je winterjas erbij gaan zitten? Ik snap je niet zo... Het punt is dat je buitenbomen niet in de huiskamer kunt zetten. Dat is de boodschap die je zeker beginnende bonsaisten wilt meegeven. En dat jij thuis een Biosphere kunt nabouwen lijkt me in deze minder relevant.

Mijn "biosphere" is gewoon een uit de hand gelopen kweekbak waarbij ik al veel versteld heb gestaan hoe planten kunnen groeien en er weer bovenop komen. Waarom het niet gebruiken als voorbeeld wat temperatuur, luchtvochtigheid,... met een plant doen?

Ok dan snap ik je beter. Wat ik bedoel te zeggen is dat het belangrijk is je te realiseren wat je advies teweeg brengt. Bas van dit onderwerp wil een boom binnen hebben en liever niet buiten. Hij gaat daarbij uit van wat hijzelf wil en niet wat goed is voor de boom. En dat gaat fout voor die boom. En als je hem dan, hoe goed bedoeld ook, de indruk geeft dat het toch best kan, vind ik dat verkeerd. No offense, Bas! We zijn allemaal begonnen!

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #48038

• BasvandenBrink
  • BasvandenBrink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 3
Geen probleem Marcel, ik snap je punt helemaal!

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #48039

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
@marcel en bas: ja soms komt het wat verkeerd over wat ik zeg. Eigenlijk zou het moeten zijn (en wat ook waar is):

De meesten beginnen met een "binnenboom", dit loopt meestal verkeerd af. Dan wordt bonsai opgegeven in de meeste gevallen. De mensen die ermee door gaan, dingen ervaren, opzoeken, ontdekken dat bomen beter buiten staan en kopen één of enkele winterharde, stevige bonsaibomen(meestal jonge) waar op ze wat kunnen oefenen. Lukt dit aardig wordt de collectie komende jaren uitgebreid met al dan niet andere soorten. Want een andere soort zorgt voor heel wat opzoekwerk.

Mijn eerste boom is helaas heen gegaan... Maar ging verder (Nu vraag ik me af, wie heeft zijn eerste bonsai nog? :cheer: )

@marcel: de kweekbak is ook alleen een hulpmiddel want de bomen moeten terug wennen aan de buitenomstandigheden. Wat ben je tenslotte met een bonsai in een bak :P

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #48074

• BasvandenBrink
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 3
Hoop toch wel mijn eerste boom te kunnen behouden ;)

Zojuist mijn bestelling binnen gekomen en dus ook mijn tweede boompje! Vind het een goed uitziend boompje.
Nu wil ik dus gaan verpotten en heb ik een aantal vraagjes of zoek ik voor extra bevestiging.

- Is puur alleen akadama goed of iets mengen met potgrond en wat steentjes op de bodem?

- Bemesten pas na een maand ongeveer toch?

- Lijkt me dat mijn nieuwe boompje ook verpot moet worden nu zelfs de wortels door het gat komen?(te zien op de foto)

- Bedraden en snoeien, hoe zou ik daar rekening mee houden, zeker met het verpotten?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #48126

• BasvandenBrink
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 3
Zojuist mijn eerste boom verpot, voor een nieuwe grond samenstelling en wat wortelsnoei. Ik heb hiervoor potgrond, akadama en had helaas geen split dus wat anders gebruikt. Na het verpotten hem wel even flink ondergedompeld en weer aangevuld met wat grond. Hierbij ook een aantal foto's, als er dingen zijn die ik echt stom gedaan heb of iets dergelijks, laat het me aub weten want ben van plan morgen mijn Sageretia te verpotten!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #48139

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
je potgrond is niet zo handig. Daarmee heb je een nat, dicht substraat gemaakt!

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #48141

• BasvandenBrink
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 3
Ouch.. dacht het ergens gelezen te hebben. Wat nu? Voorlopig zo laten?

Inloggen Registreren