In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginners hulp gezocht 8 jaren 9 maanden geleden #47423

• Kerria
  • Kerria's Profielfoto
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik kan dit beamen. In ontving zulk een boompje als geschenk en hield hem dus ook binnen. Hij is echter zo goed als dood gegaan, alle blaadjes weg en een deel dode takken.
Ik heb hem dan maar buiten tussen mijn andere bonsais gezet.Hij heeft zelfs in de winter buiten gestaan (nu hebben we niet echt een strenge winter gehad). Hij staat nu volledig terug in de knop.

Bonsai binnen houden, blijft een zeer moeilijke klus vind ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners hulp gezocht 8 jaren 9 maanden geleden #47426

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

Kerria schreef : Ik kan dit beamen. In ontving zulk een boompje als geschenk en hield hem dus ook binnen. Hij is echter zo goed als dood gegaan, alle blaadjes weg en een deel dode takken.
Ik heb hem dan maar buiten tussen mijn andere bonsais gezet.Hij heeft zelfs in de winter buiten gestaan (nu hebben we niet echt een strenge winter gehad). Hij staat nu volledig terug in de knop.

Bonsai binnen houden, blijft een zeer moeilijke klus vind ik.

Idd, tenzij een ficus die doen het goed bij mij

Beginners hulp gezocht 8 jaren 9 maanden geleden #47431

• BasvandenBrink
  • BasvandenBrink's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 3
jammer om te horen, ik ga hem ook wel regelmatig buiten zetten.. maar had hem toch het liefst op mijn kamer voor ook wat sfeer tijdens het studeren :P Ook heb ik een idee om een soort miniatuur landschapje te maken met nog 2 of 3 boompjes met een watervalletje en riviertje erin, of word dit afgeraden om een of andere reden? Is namelijk dan wel voor binnen.

Ook zit ik toch sterk erover te denken om wat te gaan kweken op zaad, wat trap eerder zei.. ben 20 dus tijd zat ;)
Iemand nog suggesties? Welke boomsoorten groeien snel en welke niet? Ikzelf zit te denken om een pinus thunbergii als zaad te doen en een juniperus(die langzaam groeit had ik ergens gelezen?)

Excuses als ik domme vragen stel of iets dergelijks, allemaal redelijk nieuw.. maar ben dagelijks druk aan het lezen, o.a. hier op het forum.

Beginners hulp gezocht 8 jaren 9 maanden geleden #47438

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
www.zadengigant.nl/ van deze site ben ik tevreden, ze hebben gewoon goed zaad meestal met een betrekkelijk hoog kiempercentage als je het goed doet (ze hebben wel niet alles). Voor een pinus zal je moeten straficeren (neem google er maar bij :p) Ook koop je best wat jonge planten, want met jonge zaailing kan je enkele jaren bijna niets mee doen. Maar als je later een bonsai hebt opgekweekt uit zaad zal dat wel een hele voldoening geven.

Ook voeding en vitaminen voor de plant zijn belangrijk voor een goede ("snelle") groei, niet teveel niet te weinig. Op de rand van teveel is ideaal maar riskant. Veel zaaien dan kun je wat experimenteren met voeding...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BasvandenBrink

Beginners hulp gezocht 8 jaren 9 maanden geleden #47441

• BasvandenBrink
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 3
Ja die site had ik ook al gevonden, ook kwam ik bij deze site terecht: http://www.bonsaimoyogi.nl/bonsaimoyogi.nl/Zaden-pinus-thunberghii . Lijkt mij ook gewoon een goede site?

Beginners hulp gezocht 8 jaren 9 maanden geleden #47445

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member

BasvandenBrink schreef : Ja die site had ik ook al gevonden, ook kwam ik bij deze site terecht: http://www.bonsaimoyogi.nl/bonsaimoyogi.nl/Zaden-pinus-thunberghii . Lijkt mij ook gewoon een goede site?

Ja voor 3 euro :p gewoon proberen :lol: Pinus is wel wat gevoelig als jonge plant en je zal enkele jaren moeten wachten om er los op te gaan ;) en ik heb moeite om de snoei te vatten :p Nu na uren opzoekwerk begint het wel wat door te dringen :cheer:

Beginners hulp gezocht 8 jaren 9 maanden geleden #47482

• hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi Tom je hebt gelijk wat m,n schrijfen aangaat,ik doe mijn best om foutloos te typen,helaas is niet iedereen gezegend met goede schrijf vaardigheden,M.n hoofd wil wel maar het omzetten gaat fout en inderdaad heet dat dyslexie of leesblindheid.Dacht dat dit een fijn en toffe site was waarom zou je iemand voor gek zetten met woordblindheid,.Voel mij in m,n eer aangetast omdat iedereen dit nu weet en zejf mensen die mij goed helpen daar in meegaan.Zwak Mischien moet je me eens in de stad ontmoetewn mag je het weer zeggen,maar dain mijn gezicht denk dat je er4g zult gaan huilen,Ik nhou van eerlijkheid en eergevoel

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #47508

• Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 416
Hercules, mijn respect en begrip voor je probleem. Ik denk dat veel andere gebruikers mijn mening delen. Over de langere periode dat ik hier lid ben weet ik dat dit forum in hoge mate respectvol is. En als het toch eens fout loopt zelfcorrigerend is (En anders grijpt Oscar wel in).
Ik begrijp dat je enerzijds niet met je probleem te koop loopt, maar denk ook dat jijzelf inziet dat je teksten wat moeilijk leesbaar zijn. En dat men eerst denkt dat er wat meer zorg zou kunnen besteed worden. Als blijkt dat het probleem aanhoudt is het goed te weten wat de oorzaak ervan is. Je hoeft daarover niet verlegen te zijn, (want zo houdt je mee een taboe in stand).
Je bent een enthousiaste bonsai-beginner. Blijf dus zeker op het forum zolang je dat zelf wil. Je teksten zijn in het Nederlands en met wat goede wil ook goed verstaanbaar. Geen probleem meer dus. Daar letten we samen op.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BasvandenBrink

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #47540

• Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 139

hercules schreef : Hoi Tom je hebt gelijk wat m,n schrijfen aangaat,ik doe mijn best om foutloos te typen,helaas is niet iedereen gezegend met goede schrijf vaardigheden,M.n hoofd wil wel maar het omzetten gaat fout en inderdaad heet dat dyslexie of leesblindheid.Dacht dat dit een fijn en toffe site was waarom zou je iemand voor gek zetten met woordblindheid,.Voel mij in m,n eer aangetast omdat iedereen dit nu weet en zejf mensen die mij goed helpen daar in meegaan.Zwak Mischien moet je me eens in de stad ontmoetewn mag je het weer zeggen,maar dain mijn gezicht denk dat je er4g zult gaan huilen,Ik nhou van eerlijkheid en eergevoel

Beste Hercules,

Laat ik voorop stellen dat ik het spijtig vind dat je het zo opvat. Nergens in mijn reply gaf ik te kennen dat jij niet je best deed qua spelling, taalopbouw etc. Tevens schreef ik het volgende:

Nogmaals dit is niet vervelend bedoeld, maar het helpt mijn inziens in de vraag- antwoordcorrespondentie op dit forum.

De strekking hiervan was als volgt: Een duidelijke, heldere vraag krijgt veelal ook een duidelijk antwoord. Iets waar alle forumleden waar zowel jij als ik beide bij gebaat zijn. Nergens in mijn reply ben ik, naar mijn inzien, cynisch of denigrerend naar jou geweest met betrekking tot dyslexie. Sterker nog ik trachtte constructief nog iets bij te dragen met eventueel hulpmiddel:

maar is het mogelijk om iets van autocorrect en/of interpunctie te gebruiken op je mobiele telefoon?

Simpel en praktisch (hulp)middel wat de meeste telefoons tegenwoordig hebben en relatief makkelijk in gebruik is. Niets om je voor te schamen overigens hele volksstammen, inclusief mijzelf, gebruiken het.

Over de volgende opmerking van jouw kant:

Zwak Mischien moet je me eens in de stad ontmoetewn mag je het weer zeggen,maar dain mijn gezicht denk dat je er4g zult gaan huilen

heb ik wel een mening, maar laat ik het er op houden dat bedreigen niet chic, onverstandig en soms ook gewoon strafbaar is.

Mijn welgemeende excuses voor het kapen van dit draadje.

Groet,
Tom
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas, BasvandenBrink

Beginners hulp gezocht 8 jaren 8 maanden geleden #47544

• BasvandenBrink
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik denk dat iedereen hier elkaar respecteert, mijn eerste indruk dan. Alleen elkaar verkeerd begrijpen kan vervelend zijn, maargoed ik neem aan dat iedereen zo weer even goeie vrienden zijn? En Tom, het kapen maakt niet uit hoor, snap het volledig en hoop dat niemand zich vervelend hierover voelt :P .

Buiten dat heb ik even snel 2 3D schetsjes gemaakt om het landschap met bonsai erin iets in beeld te brengen. Ik zit nu een beetje na te denken hoeveel dit moet gaan kosten, aangezien ik nog een studentje ben haha. Maar als het meevalt ben ik wel van plan zoiets te gaan realiseren (tips zijn nog welkom) :

De opening aan de voorkant wil doorzichtig houden, zodat dat een mooi aquariumpje kan worden. Waar het water dan weer uit gepompt word om zo weer van boven aan bij de tempel te beginnen. Het is dus m'n bedoeling er 3-4 bonsai's in te zetten en de rest van het oppervlak ben ik nog niet helemaal over uit, stenen en mos ? Het is maar een schets dus er kan nog zat veranderen :P

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Inloggen Registreren
Cron Job Starts