Eddyswerink schreef : Ik heb in de shop inmiddels bonsai aarde Loof besteld. Ik begrijp dat ik hem dus wel in een grotere pot kan overzetten met wat extra van deze aarde. Ik zal dit in het weekend eens gaan doen. Bedankt voor alle reacties
Korte uitleg over het verpotten.
Verpotten van loofbomen gaat bij de meeste soorten het beste in het vroege voorjaar, omdat de energie dan van de wortels naar de takken gaat om de knoppen te doen openen. Als je dus verpot net voor de knoppen opengaan, zit de meeste energie in de stam en takken.
Alsje nu verpot zoals een verpot normaal gesproken gadaan wordt met wortelsnoei en uitharken e.d. dan beschadigen wortels flink en zal de boom hier veel last van hebben en moeten herstellen.
Het in een grotere pot zetten zoals hier nu genoemd wordt is dan ook enkel een grotere pot nemen, laagje grondmix vervolgens de boom erin zonder de wortels los te maken en aanvullen met grondmix.
Op die manier lijd de boom er nauwelijks onder en heb je toch het voordeel van een betere grondmix.
Wel zou ik je adviseren om vroeg in het voorjaar volgend jaar een grondige verpotting te doen.