kan-boke schreef : En hoe houd jij je boompjes dan zo gezond dat je geen last krijgt van beestjes en schimmels? Volgens mij maakt het trouwens voor beestjes en schimmels niet zoveel uit hoe een boom erbij staat.
Hier een foto van een iep die ik zo'n 20 jaar geleden gezaaid heb. Ik was toen nog een beginner (en ben dat nog steeds
) en het boompje stond op een balkonnetje op 2 hoog. Hij is mee verhuisd en in m'n tuin terechtgekomen - en is vervolgens jarenlang verwaarloosd. Zo'n twee jaar geleden was 't boompje op sterven na dood. Er kwamen nog maar een paar blaadjes aan de takken, de vervolgens afstierven. De boom zat onder een zwarte schimmel en dopluis.
Zo'n twee jaar geleden herleefde mijn interesse in het (zelf kweken van) bonsai. De iep is voor het eerst verpot, schoongeborsteld en stevig bemest. Gevolg was veel nieuwe, gezonde groei. De schimmel bleef weg, de dopluis ook.
Ik ben 'm nu aan het marcotteren om te proberen fraaie wortels te krijgen.
NB: dit is NIET bedoeld als voorbeeld van een mooie bonsai - dat is 't niet en zal het waarschijnlijk ook niet meer worden - maar als bewijs dat het wel degelijk uitmaakt hoe gezond een boom is. Ik heb GEEN bestrijdingsmiddelen gebruikt.