BPost schreef : Dennis als jou boom al helemaal vol zit zou ik dat toch een flinke verzorgingsfout willen noemen die je met heel goed opletten waarschijnlijk had kunnen voorkomen.
Mijn advies is dan ook om dagelijks je planten goed te controleren en als dat niet lukt heb je er naar mijn bescheiden mening waarschijnlijk te veel. Bouw enkel een collectie op die je aan kunt om ze de juiste aandacht en verzorging te kunnen geven die ze nodig hebben.
Een beetje overdreven deze reactie. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dit soort plagen aan de ene kant makkelijk gemist worden; Jeneverbes schildluizen zijn klein EN kunnen tussen de naalden uit het zicht blijven. Bij een Shimpaku van mij waren ze pas zichtbaar na het open buigen van de takken, iets wat je niet op dagelijkse basis moet doen.
Daarnaast zijn de niet handmatig te verwijderen zonder de boom te beschadigen.
Voorkomen is eigenlijk alleen via preventief spuiten te realizeren. Als mensen er voor kiezen dat niet continue te willen doen, is dat geen verzorgingsfout, maar gewoon zorgzaam met het buitenmilieu omgaan. Tenzij je vind dat mensen net zoals in Japan elke 6-12 weken de hele tuin in wolken gif hullen? Ik heb dit van dichtbij mogen zien, en dat is echt niet hoe ik mijn bomen wil verzorgen. Maar dat is de enige echte manier om te voorkomen dat je af en toe een uitbraak hebt.
Dennis: Ik heb een random product van een tuincentrum gehaald, wat specifiek systemische werking aangaf. Na 3 behandelingen was ik er vanaf, en tot nu toe, nog steeds. Het product wat Tom aangeeft lijkt een goede kandidaat.
Tom: Waar heb je dit gekocht? Dit zou ook kunnen werken op mijn mineermotten infestatie; Ik heb nog niets gevonden om jeneverbessen betrouwbaar mee te behandelen. Het enige product waarvan bekend is dat het werkt, is verboden in Europa. En uitsnoeien is hierbij niet mogelijk.