Die rot is helemaal geen probleem. Die stopt vanzelf. Goed drainerende grond is een goed idee, maar heeft niets met die stamrot te maken in mijn ogen.
Heb bomen gehad die van een paar meter hoog waren afgezaagd tot 20 cm. Een paar nieuwe scheuten ontstaan dan, maar niet genoeg om die hele, dikke stam in leven te houden. Dus dan ontstaan er dunne sapstromen tussen die scheuten en de aanvoerende wortels. En de rest van het hout geeft de boom op en sterft gewoon af. Die schimmels veroorzaken de rot niet, maar pakken gewoon het dode hout dat ze tegenkomen. De boom zegt: dat hout heb ik niet meer nodig, dat mag je hebben, maar het hout vlak achter de sapstromen blijf je van af, dat heb ik nog wel nodig. En dat blijft dan ook goed, dat rot niet. Eigenlijk hoef je dat niet eens te beschermen, maar het kan wel, met jinseal. Als je die witte kleur niet mooi vindt kun je er een kleurstofje bijmengen.. oostindische inkt of zo.
Het dode hout dat je in bonsai ziet dat bescherming nodig heeft, is dood hout dat eigenlijk door de boom is opgegeven, maar wat wij als bonsailiefhebbers mooi vinden en willen bewaren. Maar dat is ook uitstel van executie, hoe goed je het ook beschermt, het zal uiteindelijk toch aangetast worden, zeker als het dicht bij de grond zit.
In deze buxus zal een holte ontstaan die juist zeer decoratief kan zijn!
Bijgevoegd een boom van Graham Potter waarbij je dat effect goed kan zien! Toevallig laatst in een ander topic ook een keer gepost