Hoi Bart,
Even terug komen op m,n reaktie van jouw inzending.
Persoonlijk zijn voor mij de eik en beuk en meerdere inheemse loofbomen van noord Europa.erg bijzonder.
Toen ik 7 ^jaar geleden begon met het verzamelen van zaden, eenjarigen van deze bijzondere groep loofbomen
Stond mij een ding voor ogen, nl. dat deze groep bomen een enorme zuivere genen poel hebben.
Over het algemeen genomen zijn deze bomen in staat om zeer oud te worden, en als voorbeeld noem ik , de zeer oude rode beuk , staand bij de grote kerk te Gouda.
700, 800, en zelfs 1000 jaar is niks bijzonder voor deze reuzen.Je schrijft dat je dit eikje in de shohin stijl wilt gaan vormen..
Persoonlijk vind ik dit een vrij losse en niet zo,n strenge stijl, als je al ziet het grote aantal van soorten bomen.
Ook de stammen zijn soms recht maar ook met soms wel 2 bochten in de stam. Je hebt het over een wortel die overdwars is gaan groeien.
En je wilt dmv bedrading deze wortel gaan verbeteren.
Is het mogelijk dat je dit[nog zeer jonge boom] hebt overgenomen van iemand?
Wat ik eigenlijk wil zeggen [en velen zullen weer kritiek op mijn ziens wijze hebben] Je zou de wortel in balans kunnen brengen door dit boompje weer in vaste grond te zetten.
Daardoor zal de stam in het midden en boven er natuurlijker en krachtiger van worden.
De overdwarse wortel zal daardoor de tijd krijgen te groeien in de vorm die al in zijn genen vast staan.
In China en Japan waar familie,s zich al generaties lang , bezig zijn met bonsai, is het in de filosofie heel normaal dat bomen al tientallen zoniet honderden jaren oude bonsai,s in de familie blijfen en doorgegeven worden.
Hoe vaak zie je niet dat liefhebbers in Nederland denken dat als je maar een zo,n dik mogelijke boom uitgraafd en sloopt tot een zielige bonsai,Nee eiken moet je al als zaailing gaan voorbereiden op een leven van mischien wel 80 jaar als bonsai. Waarom? omdat er in china in grote fabrieken, duizenden struiken,bomen en wortels worden gekweekt om zo snel mogelijk verscheept te worden en als pruts bonsai in bouwmarkten te koop staan.Is dat de filosofie?
Denk het niet.
Geef mij maar een eik of linde of beuk etc. zo klein mogelijk. Kost tijd,zeker tien jaar maar dan heb je wel wat,