Hallo Linn01
leuk vaderdagcadeau was dat.
Wat Jos adviseert, zou ik ook doen. Achtertak eraf, zoals ik het op deze foto zie. Er zouden eigenlijk meer foto's moeten zijn om het met zekerheid te kunnen zeggen!
Wat is de totale hoogte van de boom, om een idee te hebben voor de toekomst?
Het is denk ik heel moeilijk om als beginnende bonsaist een net van je vrouw gekregen boom te gaan veranderen naar aanleiding van advies wat je hier op het forum krijgt.
Als ik het zo kan inschatten, denk ik dat de boom tussen 60 en 70 cm hoog is.
Met die hoogte zou ik hem zeker een stuk inkorten en waarom?
De nebari zit nog grotendeels in het substraat maar ziet er denk ik goed uit, maar als je hemzelf hebt verpot, weet je dat zelf wel.
De tachiagari, (gedeelte vanaf nebari tot 1e tak) ziet er ook heel leuk uit met een mooie beweging.
Na de 1e rechter en linkertak heb je in feite een lang recht niet interessant deel van de stam en heeft de stam een soort boogvorm.
Ik zou de boom, afhankelijk van z'n huidige hoogte, marcotteren net boven de 1e linkertak en dan de boom verder opbouwen.
Dat is wel even slikken zo'n ingreep, maar dan heb je denk ik voor deze boom de mooiste stamlijn en je hebt al een mooi geplaatste 1e rechtertak.
Zelfs de ac htertak (2e stammetje) kun je ook marcotteren.
Na het marcotteren heb je dan nog 1 of 2 bomen extra!
Nou ik ben benieuwd wat je gaat doen en of er nog meer en andere ideeen van andere forum-leden zijn.
Succes met je boom, bonsaigroet, Joop