Onderwerp:

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54441

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

leatherback schreef : Dit is inderdaad een gevorderde techniek :lol: . Ik gebruik hem wel bij zomersnoei voor beuken overigens!

Rondom rond? Of de blaadjes halveren? Rondom rond de blaadjes knippen lijkt me een heel werkje :lol: Ik heb geen ervaring met deze techniek...

Wel snij ik soms bruine randen weg rondom rond de bladeren van een strelitzia maar dat is niet bonsai-gerelateerd. En is eigenlijk totaal niet bedoeld om het blad te verkleinen :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54446

• marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 718
De helft van de bladeren afknippen is één van de verschillende manieren van bladsnoei.

Meestal doe je dat in juni:
1) alle bladeren verwijderen
2) een gedeelte van de bladeren verwijderen
3) de bladeren doormidden knippen

welke variant je kiest hangt van allerlei factoren af

gevolg is fijnere vertakking en kleiner blad. Bladsnoei is wel iets wat je alleen bij gevorderde bomen toepast. In de opbouwfase is de energie die die grote bladeren kunnen leveren alleen maar een voordeel

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54464

• hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi Leatherback en volgers van deze discussie.
Leatherback als antwoord op mijn reageren en uw reageren daagde u mij uit om met feitelijke waarheden en rekenkundige vergelijkingen te komen om op uw antwoord te reageren.
U gaf mij een hele verhoudings formule {stam hoogte ,stam dikte en blad verhouding]
Grof weg gaat het over de verhouding van stam hoogte en dikte die is [in uw voorbeeld] 1\6 dikte van de stam is dan ongeveer de 1\6 deel van de hoogte.Ik vroeg u vanuit welke school , stijl of land deze regel telt. Teleurstellend geeft u mij niet de antwoorden op de vragen die ik u vroeg,nl,. uw beredenatie met feitelijke waarden , regels en verhoudings regels. Ik vroeg vanuit welke school , land of stijl uw antwoorden op gebasserd zijn.Ik weerleg uw mening[over mijn esdoorn] en uw verhoudings formule.U zegt dat volgens uw regels en berekening, de esdoorn en dan de verhouding , stam dikte, stam hoogte,en mijn esdoorn stam is 17 cm hoog en 2,7 cm dik.
Ik vermoed dat u de wat strengere regels van de Japanse stijl en school hanteerd. Zelfs daar geeft u geen antwoord op.Maar uitgaande van uw berekening/verhouding criteria voldoet mijn esdoorn daar aan.
Nl, uitgaande van uw criteria, is de stamdikte van de esdoorn[2,7 cm]ongeveer 1\6 deel van de stamhoogte [17 cm]

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54466

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi Tom, als antwoord op je vragen, is in dit geval[topic over de esdoorn]je vraag wel relevant.
Jij hebt immers esdoorns en kastanje [die een andere benadering vergen]als het om blad verkleining gaat.
Wel de esdoorn was als basis [zaailing] gestart als bonsai.
De eerste 5 a 6 jaar getraind [in volle grond] om stam dikte , stam hoogte, en vooral tak verfijning te verkrijgen.
Terugkomend op jouw vragen,is deze esdoorn na 6 a 7 jaar klaar voor blad verkleining.
Wanneer een zekere basis en basis is bereikt.
Je vraag gaat over de wijze waarop je de knoppen kunt manipuleren en herkennen.
Je moet de stand van de knoppen ten opzichte van elkaar in de gaten houden.
Tegenover elkaar, aan weerskanten van de tak of verspreid.Ze kunnen in groepen bij elkaar staan aan het uiteinde van een tak [eik] of halverwege de takken. De schubben, waarmee de knoppen zijn bekleed.
Blad van esdoorn en plataan lijken op elkaar, de plataan heeft verspreid staande bladeren en knoppen.
Maar bij de esdoorns staan ze altijd tegenover elkaar.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54470

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi M,
Je uitleg [hoe bladverkleining te verkrijgen] is wel correct, met dit verschil dat ik tak verfijning meestal niet wil bereiken door halverwege het groei seizoen de bladeren half of heel wegknip.De discussie gaat er nu juist om [in mijn geval de esdoorn]
Tak verfijning wil ik met [esdoorn, plataan en kastanje]door vanaf zaailing[in volle grond] dit wil bereiken[in 5 a 6 jaar.]Want als je de tak verfijning dan nog niet op orde hebt, is blad weg knippen [om tak verfijning en blad verkleining]teveel gevraagd voor een jonge bonsai.te bereiken.Maar als je de takverfijning [na 5a6jaar]redelijk ontwikkeld hebt is wegknippen van blad [in juni ]niet in het 6 de of 7 de seizoen noodzakkelijk.
Want als de esdoorn gewoon in de herfst zijn blad laat vallen zit het litteken meestal onder de nieuwe knop.
Wel als je m,n uitleg en ideeen leest van m,n vvorige uitleg, lees je dat op het litteken [van het afgevallen blad]zogenoemde sporen ziten.
Vaak onder de nieuwe knop, bij de esdoorn zitten deze tegen over elkaar.
Dus wanneer je de knoppen [ligt eraan je de groei richting nieuw blad wil hebben]

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54471

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
selecteerd en weg haalt, ontwikkel je de sporen [gebeurt gewoon tijdens de vroege winter en vroege voorjaar] met het vormen van nieuw blad.
Mijn idee is dat dit blad kleiner is en door combinatie van blad wegknippen dit een 30% verkleining van het blad oplevert

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54489

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ik begrijp je verhaal niet hercules. . :blink:

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54493

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272

marcellucas schreef : De helft van de bladeren afknippen is één van de verschillende manieren van bladsnoei.

gevolg is fijnere vertakking en kleiner blad. Bladsnoei is wel iets wat je alleen bij gevorderde bomen toepast. In de opbouwfase is de energie die die grote bladeren kunnen leveren alleen maar een voordeel

1 en 2 gebruik ik, en heb al van de 3de manier gehoord/gelezen. Het is me wat ontgaan waarom deze manier. Waarom zou je deze gaan gebruiken en niet 1 en 2? En bij welke soorten gebruik je vooral optie 3?

blad verkle 8 jaren 2 maanden geleden #54496

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 269
Man man man, zoveel uitleg en geen enkele boom waar je iets mee kunt doen.
Ook Uitleg waar je niks van snapt....

En blijven doorgaan op bladverkleining bij bomen waar het geen nut heeft.

Toch knap dat je doorzet in deze hobby en geen stap vooruit komt!
Ik had het al lang opgegeven.

:silly:

Laast bewerkt: Post by Jellevanlooy.

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54497

• marcellucas
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Trap schreef :

marcellucas schreef : De helft van de bladeren afknippen is één van de verschillende manieren van bladsnoei.

1 en 2 gebruik ik, en heb al van de 3de manier gehoord/gelezen. Het is me wat ontgaan waarom deze manier. Waarom zou je deze gaan gebruiken en niet 1 en 2? En bij welke soorten gebruik je vooral optie 3?

Ik heb het gedaan zien worden op een buergerianum in een japanse video.. van Bjorholm als ik me niet vergis. Niet de eerste de beste dus :P Het lijkt me een variant op nummer2, met dat verschil dat de overgebleven energieproductie (door het overgebleven loof) gelijker is verdeeld over de boom.. Maar dat verzin ik ter plekke :P

Laast bewerkt: Post by marcellucas.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts