Als antwoord op uw mening en berekeningen, van de verhoudingen [die gelden volgens regels en stijlen]die u hanteerd,moet ik eerst wel weten volgens welke stijl[bv, Japanse, Korea, zuid china, noord china,en vooral niet te vergeten, de opkomende Europese stijl en school]
Want als voorbeeld bv, de Penjing stijl is meestal vrijer van vorm dan de strenge Japanse school.
Maar als men uitgaat van de klasieke opbouw van de bonsai zijn er een aantal elementen;
wortelvoet
takvrije onderstam
loofpartij gebouwd vanuit enkele takken, het silhouet dient dan een ongelijkzijdige driehoek te zijn
de schaal of pot
In mijn geval [we nemen als voorbeeld de esdoorn]
Bouw ik meestal op vanuit zelf gezaaide zaailingen [de esdoorn is een zaailing]of vanuit ruw inheems materiaal al ouder in leeftijd.Welnu [nogmaals niet wetend uw berekeningen gedaan vanuit mij nog onbekende stijl land of school]Met mijn esdoorn besloot ik als jaarling [gezien zijn natuurlijke vorm] de Europese emn in combinatie de penjing stijl te volgen.
Als verhouding is deze berekening wel acceptabel nl, wanneer de stamhoogte ongeveer 17 cm is heb ik een dikte van 2,7 cm.
Aldus uitgaan van uw berekening en regels[welke school of vorm>]voldoe ik hiermee met mijn esdoorn