Onderwerp:

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54381

• hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi Tom, wat leuk en aardig dat je reageert en met deze vragen komt, gesteld aan Dennis en mij.
Welnu je vraag over "negari" is niet echt heel makkelijk te beantwoorden want ik ben hard bezig om zoveel mogelijk kennis over dit deel van bomen te vergaren.Duurt jaren voordat je alle kennis van negari hebt bereikt. Want immers elke stijl bonsai heeft zijn eigen complexe regels aangaande de negarie. Maar als ik dit voorbeeld als antwoord op je vraag mag beantwoorden is het vooorbeeld{er is een topic van mij die gaat over negari en stijlen en wortels]U weet dat er meerdere bonsai stijlen bestaan[die elk uit regels moeten voldoen] als men dan de stijl [blootliggende wortel neemt die een voorbeeld zijn van een zeer ontwikkelde negarie verwijs ik als voorbeeld die Dennis als hint geeft in de topic over het zopas genoemde eiken topic.
Ook de stijl :sekjoju: [wortels over rots] ziet men weer andere regels aangaande negarie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54382

• Jellevanlooy
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 269
Bladverleining bij kastanje is zo goed als onmogelijk. Maar jij gaat ons wss het tegendeel wel bewijzen hercules.

Laast bewerkt: Post by Jellevanlooy.

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54383

• Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 272
ik knip gewoon de blaadjes rondom rond tot de gewenste grootte. :lol: (beginners die dit lezen, doe dit niet!!!!)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsteenaart, MartijnVanDenBosch

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54384

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Trap schreef : ik knip gewoon de blaadjes rondom rond tot de gewenste grootte. :lol: (beginners die dit lezen, doe dit niet!!!!)

Dit is inderdaad een gevorderde techniek :lol: . Ik gebruik hem wel bij zomersnoei voor beuken overigens!

Hercules, ga je nog antwoord geven op mijn vraag?

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54387

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
Ja Jelle ik zal u zeker bewijzen dat blad verkleining [bij europese inheemse soorten] zeer wel mogelijk is.
Inheemse soorten,vaak kiest men daarbij de klein bladige soorten ivm de verhoudingen. Toch kan men [vooral in de Europese wat vrijere stijl en school[dan de Japanse] die wat dichter bij de natuur en wat gedurfder is.Terugkomend op bladverkleining bij kastanje en esdoorn[volgens Jelle en Leatherback onmogelijk] wil ik bewijzen dat een 30% verkleining[bij deze twee inheemse soorten]volgens de Eoropese stijl zeer wel mogenlijk is.
En reagerend op uw antwoord[Leatherback] heb ik u nooit persoonlijk willen aanvallen.
Inteegendeel als er iemand van dit leden forum is, die mij voortdurend met hulp en welgemeende antwoorden, op mijn vele vele vragen heeft gesteund, bent u dit wel.Ik heb vele technieken van u geleerd en ook in praktijk gebracht.Mijn reaktie op u, gaf ik omgat u niet op mijn vraag inging.U vond mijn streven [naar bladverkleining] maar niets en zei dat mijn kastanje en esdoorn boompjes , maar takjes en blad is.In reaktie daarop , geeft u wel antwoord op mijn vraag. Ben ik heel blij mee. En dat wij verschillend denken over de wijze waarop wij en al de liefhebbers proberen om een goed resultaat te bereiken is duidelijk.Maar nogmaals ik zal u bewijzen dat ik met deze grootbladige soorten,welzeker een 30% verkleining zal verkrijgen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54388

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
na schrift,
Ik begrijp ook wel dat in dit stadium[de herfst] bladverkleining niet gaat

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54389

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Ik weet niet waarom je denkt dat ik beweer dat bladverkleining niet mogelijk is. Wel is het zo dat je niet voldoende verkleining kkrijgt om met de planten zoals ze nu zijn een realistich beeld te creeeren. De stam moet gewoon dikker zijn. De bladeren van de esdoorn kan je tot 4, 5 cm terug krijgen, is mijn ervaring. En een tamme kastanje heb ik met 5-8cm grote bladeren gezien. Maar dan nog, is een stam van 10cm dik echt wel het minimum om een reeel beeld te krijgen. Daar gaat het om.

Gewoon al uit hoogte: De stam heeft idealerwijs een dikte die 1/6 van de hoogte heeft, en -op literati/cascade stijlen na- minimaal 1/12 van de hoogte. Dus een boom met een stam van 2cm dik, is maximaal 24cm hoog, en ideaal 12cm. Ga nu je bomen nog eens na en dan ben je al een stuk verder met begrijpen waarom mensen dit klein/jong vinden.

Zie ook mijn website:http://www.growingbonsai.net/size-matters/
Stuk eigenwijs: www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/6288-a...ecial-davids?start=0

Laast bewerkt: Post by leatherback.

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54390

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
Bedankt voor uw reaktie Leatherback ,ik zal u zo antwoorden wanneer mijn berekeningen [[ivm soorten bomen en stijlen] en in mijn geval zal ik de hoogte en dikte van de stam van de esdoorn als voorbeeld nemen

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54391

• hercules
  • Ontvangen bedankjes 56
Als antwoord op uw mening en berekeningen, van de verhoudingen [die gelden volgens regels en stijlen]die u hanteerd,moet ik eerst wel weten volgens welke stijl[bv, Japanse, Korea, zuid china, noord china,en vooral niet te vergeten, de opkomende Europese stijl en school]
Want als voorbeeld bv, de Penjing stijl is meestal vrijer van vorm dan de strenge Japanse school.
Maar als men uitgaat van de klasieke opbouw van de bonsai zijn er een aantal elementen;
wortelvoet
takvrije onderstam
loofpartij gebouwd vanuit enkele takken, het silhouet dient dan een ongelijkzijdige driehoek te zijn
de schaal of pot
In mijn geval [we nemen als voorbeeld de esdoorn]
Bouw ik meestal op vanuit zelf gezaaide zaailingen [de esdoorn is een zaailing]of vanuit ruw inheems materiaal al ouder in leeftijd.Welnu [nogmaals niet wetend uw berekeningen gedaan vanuit mij nog onbekende stijl land of school]Met mijn esdoorn besloot ik als jaarling [gezien zijn natuurlijke vorm] de Europese emn in combinatie de penjing stijl te volgen.
Als verhouding is deze berekening wel acceptabel nl, wanneer de stamhoogte ongeveer 17 cm is heb ik een dikte van 2,7 cm.
Aldus uitgaan van uw berekening en regels[welke school of vorm>]voldoe ik hiermee met mijn esdoorn

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

blad verkleining 8 jaren 2 maanden geleden #54392

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Je moet het zelf weten. Laat maar weten hoe hoog de boom is als hij af is, en of het er met de bladeren zo groot als ze zijn, fatsenlijk uit ziet, of of het meer een bolletje met grote bladeren is.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts