Nieuw voor mij zijn de gerelateerde genen. Ook niet voor mij is dat het onderzoek in Azie is uitgevoerd naar redelijk westerse standaarden. In veel landen in Azie hebben ze daar veel moeite mee; ik heb weleens informatie moeten halen uit een 'onderzoek' in het binnenland van china, door een niet-bestaand instituut, die zogenaamd proefpersonen zou hebben getest.
In dit geval is dat veel anders.
Wat er in de toekomst onderzocht moet worden? Praktische toepasbaarheid van exogene (externe) toevoeging van hormonen en hun effecten.
Ik heb zelf een droogteresistentie spray gemaakt door handig met hormonen om te springen. Die heb ik echter alleen durven toepassen op wat wegwerp planten.
Ik ben er ook achter gekomen dat toepassing van bepaalde hormonen flink wat vertakkingen kunnen doen ontstaan, of de nodes sterk inkorten. Kleine naalden op een den? Geef ze 6-bap. Als bonsailiefhebber kun je daar 5-6 jaar tijd voor nemen, met een spray is het 't zelfde seizoen gepiept. Alleen, dan rest de vraag: in welke concentratie en hoe vaak pas je het toe? Om dat uit te vinden zal iemand wat boompjes moeten opofferen.
Als ik een keer de ruimte heb, kan ik best wat zaailingen blootstellen aan allerlei hormonen. Maar dat is op het moment helaas niet zo.