Leuk, zelf een soortgelijke handleiding geschreven poosje geleden:
bonsaitechniek.nl/kweken/vermeerderen-kw...penplan-marcotteren/
Het werkt als volgt: Sap stroomt 2 kanten op. Voor mensen die geen probleem hebben met een engelse site:
www.growingbonsai.net/sap-transport/
Sap van de wortels omhoog gaat door de stam, het hout dus, omhoog. Het sap van de bladeren naar de wortels gaat door de bast. Door de neergaande stroom te onderbreken, hopen voedingsstoffen en signaal hormonen zich op rondom de snede: De plant gaat wortels vormen (Wortelgroei wordt gestuurd vanuit de groeiende bovengrondse delen; Effectief zeggen de groeipunten: Ik wordt groter, wortels, hier is meer capaciteit nodig).
Het sap uit de wortels blijft de bovengrondse plant van water en voeding voorzien. Daarom lukt marcotteren zoveel beter dan stekken.
Uiteindelijk lukt een marcot het beste als de plant in groei is. Vandaar het voorjaar: Dan heb je de meeste groei. Omdat planten een minimale warmte nodig hebben voor actieve wortels (10g bij de wortels wordt wel aangehouden, maar ik denk zelf dat het lager ligt) gaat het beter bij warmer weer.
Ik zie wel dat ik een paar artikeltjes te schrijven heb voor mijn nederlandse site!