philippeperriens schreef : als... had misschien beter nog een maandje gewacht, maar m'n handen jeukten te veel.
Ik kan als experiment in de zomer nog een 2e tak marcotteren, om te zien of die timing zo cruciaal is...
Lijkt me mooi op tijd hoor. Ik heb mijn eonymus al weken geleden gemarcotteerd... groeit als een tiet. Heb vorig jaar ook een peer gemarcotteerd, ging voorspoedig. Rond deze tijd gemarcotteerd en in september losgemaakt. Als je de top losmaakt, niet aan het pakketje zitten, plastic eraf natuurlijk en gewoon in zijn geheel in een pot zetten, stabiliseren en een jaar laten groeien.
Plaatje: de middelste is de top van de linker. Alles groeit goed. Kijken of ik volgend jaar een groepje van alledrie kan maksn...
Vroeg me trouwens laatst af met marcotteren, of het nut heeft om de onderstam (in de pot) te mesten.... en toen dacht ik: heeft het eigenlijk nut om de onderstam (in de pot) überhaupt te bewateren? zolang je de marcot maar vochtig houdt?
Ik begrijp toch nog steeds niet goed hoe marcotteren kan werken... Kennelijk doet die onderstam toch nog iets, ook al heb je de sapstroom verbroken.... Anders kon je gewoon een stek maken...