Eerst even over de wortelsnoei:
Ik denk wel dat wat ik gedaan heb nodig was. De naar beneden groeiende wortels zorgden ervoor dat de kluit vrij dik was en nooit in een echte platte schaal zou gepast hebben. En er moeten in mijn ogen meer oppervlakkige wortels gekweekt worden.
Al had ik dit inderdaad beter gespreid over 2 of 3 verpottingen, zodat er telkens voldoende wortels over bleven. Hij zal tenslotte nog lang in een wat diepere schaal moeten staan.
Langs de andere kant, als hij het overleeft en nieuwe wortels gaat aanmaken, zullen deze wel meer op de juiste plek komen. Laten we hopen dat dit het genomen risico waard was...
Dan over die black bag techniek:
Aangezien ik nu met een blauw oog rondloop (bedankt voor de tip Luc), zal ik straks even dunnere zakken kopen.
Leatherback, jij bent geen voorstander van deze techniek omwille van de hoge temperaturen. Ik heb enkele filmpjes bekeken (Tony Tickle, Harry Harrington...) en telkens wordt vermeld dat de hoge temperatuur (30, 40°C) geen kwaad kan. Maar ik weet niet of deze situatie vergelijkbaar is met de bomen waar zij deze techniek toepassen.
Waar deze techniek voor gebruikt wordt, als ik het goed begrepen heb, is het stimuleren van het maken van nieuwe knoppen door warmte en hoge vochtigheid.
Maar dat is hier niet helemaal het doel.
Ik wil warmte aan de wortels zodat deze kunnen groeien. Dit is geregeld door hem in de huiskamer te plaatsen (15-20°C).
En ik wil vochtigheid bovengronds, maar heb ik die hoge temperatuur, gecreëerd door de zwarte zak, ook nodig?
Kan ik in mijn geval niet beter gewoon een doorschijnende zak gebruiken, waarbij de temperatuur in de zak ongeveer gelijk is aan de omgevingstemperatuur?