Vandaag een dag vrij en dus naar Lodder gegaan in Harmelen. Eerst een half uur op mijn gemak rond lopen kijken (wat hebben ze veel en wat een prachtige Bonsai staan er
) en daarna iemand gezocht om advies te geven aan me.
Ik had zelf al besloten om eerst maar eens een Bonsai mee te nemen waaraan ik niet veel mag/kan/ga doen voorlopig maar om gewoon van te genieten en voor te leren zorgen voor ik de schaar er in zet. De heer Lodder, wat een aardige vent overigens en die man is echt verliefd op zijn vak, gaf al gauw wat relaxte adviezen. Bijvoorbeeld om klein te starten en te beginnen met een binnen Bonsai om als ik het leuk vind over 2,5 maand nog eens terug te komen voor een buiten Bonsai. Zodat ik die nu niet eerst binnen hoef te zetten waar het flink warmer is dan bij hen of eerst nog te riskeren dat de vorst eroverheen knalt. Daarnaast, binnen kan ik iets beter genieten van een boompje. Dus, eind maart wellicht terug voor een buiten variant.
Heel gesprek gehad waar hij mij volledig vrij liet en niet probeerde te sturen naar een bepaalde Bonsai. Erg prettig en regelmatig vertelde hij dat ik beter eerst wat goedkope zaken kon aanschaffen ipv van alles aan me te verkopen. Zowel bij de voeding, grond als gereedschappen deed hij dat.
Bij het lopen langs de verschillende stellingen Bonsai had ik eerst wat boompjes van 30 - 50cm op het oog maar plots viel mijn oog op een klein boompje van ik gok 20-25cm hoog welke ik erg mooi vond. En tja, als je iets mooi vind en het is betaalbaar, waarom dan verder zoeken? Dat werd dus een Ligustrum Aurem.
Verderop kwamen we langs de Zanthoxylum piperitium. Een boompje waar ik over gelezen had dat het naar peper ruikt en waarempel, dat deden ze echt. Als oud kok moest ik er eentje meenemen
. Toen ik vervolgens er eentje zag waar 2 stammen in 1 schaaltje stonden waarvan er eentje was omgevallen, dacht ik waarom niet, voor de prijs van die dingetjes hoef je het niet te laten.
Daarnaast nog een schaartje en wat draad gekocht en een flesje voeding van de heer Lodder meegekregen als beginners cadeautje. Zeer attent.
Foto's zet ik hieronder in aparte posts.