Onderwerp:

Bonsai pepers 11 jaren 2 maanden geleden #19209

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
haha,ik ben nog maar kort bezig met bonsai en heb een beetje schrik van de takken te bedraden...(zijn nog zeer teer he)
en omdat het plantje nog maar onlangs in de pot gezet is,stond ie ook wiebelig...vastzetten en takken buigen door middel van touwen dus....
de bedoeling is natuurlijk dat die er over een tijdje af gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai pepers 11 jaren 2 maanden geleden #19211

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hoi Fatma,
Alle begin is moeilijk, zo ook bonsai. Je hebt in ieder geval 1 grote denk fout gemaakt. Niets in bonsai is tijdelijk. In die zin dat het draad dat er nu omheen zit er misschien ooit wel weer eens af zal gaan. Maar je boompje groeit nu eenmaal. Er zullen dus altijd wel weer nieuwe takjes zijn die weer bedraad moeten worden. Het hele idee van het bedraden van bonsai is dus om je boom er op dat moment mooier uit te laten zien. Het is dus zaak om zo te bedraden dat dit de minste impact heeft op het aanzicht van de boom. Het juist bedraden en stileren van je bonsai is misschien wel het lastigste in bonsai om onder te knie te krijgen, maar ook wel het belangrijkste. Dit is namelijk wat een bonsai tot bonsai maakt. Zonder goede bedrading is je boompje niets meer dan een plant in een pot, of een opgetuigde kerstboom. En zoals met alle dingen leer je het alleen maar door het te doen. Ik zou dus zeggen: "Haal die touwen van je boom en ga aan de slag met aluminiumdraad".

Wat betreft het goed verankeren van je boom in je pot. Dit wordt normaal gesproken gedaan d.m.v. een verankeringsdraad door de pot. zie:
www.bonsaiempire.nl/basis/verzorgen/verpotten
www.bonsaiempire.nl/forum/verpotten-en-g...ien-tea?limitstart=0
Groet,

Daan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai pepers 11 jaren 2 maanden geleden #19214

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
hoi dsdevries,klopt allemaal wat je vertelt hoor,tis ook niet zo dat ik van plan ben nooit te bedraden,maar deze peper is een echt experiment: eerst was het een"overwinter" experiment...en ik heb dus voor het eerst peperkes overwinterd gekregen.
daarna was het plots,hee bonchi!!proberen...
maar ik ga ze later ook gewoon weer in vollegrond zetten om de stam te laten dikken...
als ook dat lukt en ik krijg hem nog een keer de winter door,dan gaat ie definitief van start met een nieuw leven: die van bonchi..
dan heb ik ook veel meer zicht op de vorm denk ik.
en dan dus inderdaad doen zoals het hoort.
ik struin heel internet af naar hoe en wat en waar,heb drie bonsaiboekjes en een vriendin die al langer met bonsai bezig is...
en er is een bonsaizaak in de buurt die ook graag (en gratis)advies geeft.
als ik dan nog nie beter ga worden later,ja dan is het wel heel erg met me gesteld,dan kan ik me beter in schaamte afzonderen denk ik :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai pepers 11 jaren 4 weken geleden #21143

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai pepers 10 jaren 9 maanden geleden #24981

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
*UPDATE*
De pepers zijn niet echt extreem gegroeit tijdens de lente en de zomer. Maar dat is niet erg ik wil ze uiteindelijk toch allemaal bij elkaar doen om 1 plant te verkrijgen. Ik heb hier de voor en na foto's en alvast vooraf de kleur op de foto's zijn geler dan ze echt zijn. Ze zijn eerder heel erg ligt groen waarom weet ik niet eigelijk. In iedergeval gr bonsai1.2

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai pepers 10 jaren 9 maanden geleden #24985

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
hoe ga je dat doen,ze als 1 plant bijeen zetten?? ga je de stammen tegen mekaar aan zetten?
volgens mij zitten je pepers in te kleine pottekes en hebben gewoon nie genoeg voedingsstoffen gehad,zelfs in kleinere potten zouden ze mits de juiste bemesting toch al stuk groter moeten zijn ...
ik heb mijn planten uiteindelijk toch weer in de grond gezet,een in vollegrond,andere in een grotere bak omde stamte laten dikken.
ik heb ook een paar pepersop het oog die ik later nog wil omvormen tot bonchi,deze heb ik dan vooral gekozen vanwege de "stam"


Bijlage 045.JPG niet gevonden



Bijlage 046.JPG niet gevonden



foto van een van mijn bonchis een maand geleden:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Bonsai pepers 10 jaren 9 maanden geleden #24986

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Ziet er netjes uit een heel verschil met de chili pepers van mij. Ik wou ze inderdaad allemaal tegen mekaar zetten en dan in een wat grotere bredere pot planten. Daarna wilde ik ze op de vensterbank voor het raam zetten voor de winter. Weet niet of dit een straks plan in heb veder geen optie zoals extra belichting enzo. Gr bonsai1.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai pepers 10 jaren 9 maanden geleden #24988

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
ik weet niet wanneer je de pepers gezaaid hebt,maar tis vooral zaak om ze tijdens het groeiseizoen echt flink groot te laten groeien...
aangezien het groeiseizoen nie zo lang meer duurt,zullen jouw plantjes niet echt groot de winter ingaan..
ook had je ze bijeen moeten planten als ze nog klein waren,geen idee of dat nog goed gaat lukken,je moet namelijk ook rekening houden met de wortels..
ik denk dat je nu vooral op moet letten om ze de winter door te krijgen voor je er iets anders mee doet,al of niet bijeen geplant,ik zou ze persoonlijk toch nog de ruimte geven,want in deze pottekes zullen ze nie veel doen...
extra belichting is handig,maar ik heb mijn pepers (8 van de 16) de winter doorgekregen zonder..
eigenlijk denk ik dat je het meeste kans van slagen hebt(ik heb ze vorig jaar ook maar voor het eerst succesvol kunnen overwinteren)als ze dus zo lang mogelijk buiten kunnen staan,dan kunnen ze beter"afrijpen"als het ware...
de stammetjes verhouten ook.
en bij het binnenhalen snoei je de plant flink terug(dan mogen ze ook in een kleinere pot weer)zo heb ik het gedaan vorig jaar.
voorgaande jaren(twee keer eerder geprobeerd)zette ik ze binnen waar het heel licht was,met hun(grote)pot en ik snoeide nie....en ze gingen allen dood...dus nu snoei ik ze kort,en ook de wortelkluit verklein ik flink...
eens zien hoe ze het deze keer gaan doen.

nog efkes over belichten,ik heb ergens gezien dat ze genoeg hebben aan het licht van een bureaulamp voor een paarplanten(gekortwiekt)

succes!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

Bonsai pepers 10 jaren 9 maanden geleden #24991

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Waarom laat je aan pepers die je nog sterk wil laten groeien en naar bonsai wil ontwikkelen, vruchten staan die met veel voedsel gaan lopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai pepers 10 jaren 9 maanden geleden #24992

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
bedoel je mij? zou ik ze eraf moeten halen dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts