Onderwerp:

Yamadori in Europa? 9 jaren 3 maanden geleden #41224

• Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 957

wes schreef : Yamadori hunters,

www.espritsdegoshin.fr/forum-bonsai/topic.html?id=11175&

Gr wes

Leuke fotoserie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Yamadori in Europa? 9 jaren 3 maanden geleden #41229

• BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 121
Waar ik jaarlijks op reis (Ardèche, op de grens met de Provence) ga staat het vol, maar niet echt gemakkelijk te 'ontginnen' en het meeste is beschermd natuurgebied... Misschien vind je er wel een plaatsje waar je met toestemming mag graven.

Wel de moeite om inspiratie op te doen!

Yamadori in Europa? 9 jaren 3 maanden geleden #41231

• Alex Waeytens
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 88
en maak het meteen de moeite waard, want vaak zie je mensen op het internet zeggen dat ze ergens een yamadori uitgedaan hebben en tonen dan een foto van een plantje met een stam van 1cm..

Yamadori in Europa? 9 jaren 3 maanden geleden #41233

• DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 504
Bedankt voor de leuke feedback!
Deze reeks wou ik even met jullie delen, opgepast neem iets voor het kwijlen op te kuisen :P

Wat voor kick moet dit niet geven om zo'n boom tegen te komen en wat voor respect moet je niet hebben voor dergelijke bomen.
Ik ben ook van mening dat ieder wie een boom wil uitgraven alles maar dan ook alles moet inspecteren of het wel mogelijk is om de boom zonder onherstelbare schade uit te graven uiteraard.
Maar dit geeft de hobby toch een heel andere dimensie.

Yamadori in Europa? 9 jaren 3 maanden geleden #41236

• mathijsschippers
  • mathijsschippers's Profielfoto
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Als je in je dagelijkse omgeving goed rondkijkt kun je ook veel zgn "tuin" en "stads" Yamadori's vinden. Bijv bij parkeer plaatsen van supermarkten heb ik al regelmatig Lonicera en Cottoneaster planten zien staan die zeer mooie stammen voor bonsai hebben> Kwestie van opletten als ze ooit ergens planten gaan ruimen of een beetje lef hebben om er eentje uit te doen. ook andere bomen zijn vaak te vinden, bijvoorbeeld potentilla, iemand bij mij op de club heeft een heel mooie Potentilla yamadori uit een stadsperk in Hasselt (kwestie van lef en eentje uit te halen) Maar ook in tuinen van vrienden kennissen en familie zijn leuke planten te verzamelen (bijvoorbeeld bij aanschaf van een huis als ze de tuin willen gaan aanpakken)

Yamadori in Europa? 9 jaren 3 maanden geleden #41237

• DavidRoussel
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Inderdaad, zo heb ik er ook een paar mooie staan maar stadsparken durf ik niet want zou wel eens een hele dure boom kunnen worden ;) maar soms durf je niet en een paar maand later rukken ze heel de boel eruit om een ander plantenperk aan te leggen en dan denk je van damn...

Is sowieso denk ik eens je van Bonsai gebeten bent dat je alles rondom je gaat bekijken wanneer je ergens bent, bos ,park enz of er niks moois van te maken is B)

Yamadori in Europa? 9 jaren 3 maanden geleden #41238

• mathijsschippers
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik ben hoop ooit nog eens op een contact bij de groen dienst die mij weet te vertellen, daar en daar gaan ze perken ruimen dan weet ik waar ik moet zijn, maar ook gewoon opletten in je omgeving als er een huis of bouwgrond verkocht is, wellicht worden en interessante planten geruimd> Ik vind dat hele opgehemeld van "Yamadori" uit de wilde natuur wel een tikkeltje overdreven moet ik eerlijk zeggen, voor mij zit de sport er juist in om met start materiaal dat weinig tot niks kost mooie bomen te creëren. Wellicht dat ik ooit nog wel eens een dure start plant koop, maar voorlopig nog niet.

Yamadori in Europa? 9 jaren 3 maanden geleden #41239

• JanHendriks
  • Geblokkeerd
  • Geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 0
Helaas heeft de o zo mooie bonsai hobby ook zijn duistere kanten. Een ervan is het ongeoorloofd uitgraven van bomen uit kwetsbare natuur gebieden, bossen, stadsparken e.d. Een tweede is dat lieden die dit verheerlijken hier nog een platvorm krijgen ook, jammer.

Enkele jaren geleden tijdens een vakantie in het buitenland heb ik met genoegen een heerschap bij de plaatselijke autoriteiten aangegeven die ook ongeoorloofd bomen aan het roven was, het doet me nog steeds veel deugd.

Je kunt pas echt van respect spreken wanneer je wat niet van jou is met rust laat, al die oude tradities ten spijt.

Yamadori in Europa? 9 jaren 3 maanden geleden #41240

• mathijsschippers
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb tot nu toe nog nooit ongeoorloofd een boom uit gegraven, en ben dat ook niet van plan. Feit is wel dat er mooie exemplaren van planten kunnen staan in stads parken en perken, je moet juist het geluk hebben op het juiste moment ergens te zijn waar ze perken (vaak oude verwilderde en niet mee 'nette' planten) en die willen wij nou juist hebben. Ik wilde deze winter wel winter stekken gaan nemen van een plantsoen vol potentilla, heb het niet gedaan vanwege dat het niet mag, om daarna te merken dat de plantsoen dienst de planten tot op de grond gesnoeid heeft. Dus deze winter ga ik toch wat stekken oogsten. Maar volledige planten uit een stadspark uitgraven lijkt mij geen strak plan.

Yamadori in Europa? 9 jaren 3 maanden geleden #41243

• DavidRoussel
  • Platinum Member
  • Platinum Member

JanHendriks schreef : Helaas heeft de o zo mooie bonsai hobby ook zijn duistere kanten. Een ervan is het ongeoorloofd uitgraven van bomen uit kwetsbare natuur gebieden, bossen, stadsparken e.d. Een tweede is dat lieden die dit verheerlijken hier nog een platvorm krijgen ook, jammer.

Enkele jaren geleden tijdens een vakantie in het buitenland heb ik met genoegen een heerschap bij de plaatselijke autoriteiten aangegeven die ook ongeoorloofd bomen aan het roven was, het doet me nog steeds veel deugd.

Je kunt pas echt van respect spreken wanneer je wat niet van jou is met rust laat, al die oude tradities ten spijt.

Helaas zoals zowat iedere hobby zitten er mensen tussen die op geld belust zijn en zomaar gaan graven en met niks rekening houden en respect is bij hen zeker zoek maar ik zou toch niet durven zeggen dat iedereen die een boom gaat uitgraven respectloos is, als dit met hart en ziel voor de boom/plant gebeurd zie ik er geen graten in, er kan namelijk altijd iets anders misgaan met de plant zoals her aanleg van het gebied of bij bossen een bosbrand en dan is het zeker heel triest.
De goudzoekers/verkopers zijn inderdaad het soort die niemand erg kan smaken.

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts