In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bonsai identificeren 11 jaren 1 maand geleden #27337

• Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 247

Maith_ schreef : ik ga zo snel mogelijk de middelen proberen bestellen. De voorgemengde grond hier in de online shop te kopen, is deze goed ? www.bonsaishop.nl/grond/grondsoorten/bonsai-aarde-loof-5l.html

Proberen kan altijd. Ik sluit me gedeeltelijk bij Alex aan. De wortels zitten dicht op elkaar en zo te zien zit er vrijwel geen aarde meer tussen. Hoe dan ook verpotten. Als het lukt de wortels zonder geweld wat uit elkaar te halen om er aarde tussen te krijgen... misschien.

Sorry als mijn mening (het is een mening, geen advies) hard over komt, maar ik zie zelf weinig nut in het uitgeven van relatief toch redelijk grote bedragen aan speciale grondsoorten, bestrijdingsmiddelen, voeding e.d. aan deze boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

bonsai identificeren 11 jaren 1 maand geleden #27364

• Mariette
  • Mariette's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 4
Hoi is dit geen schimmel op deze laatste foto.

En ik had gehoord, dat je dopluis kunt verwijderen met Brandspiritus en een wattip

bonsai identificeren 11 jaren 1 maand geleden #27369

• cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 118
dopluis is een ander soort ongedierte,die zit op de bladeren en takken van de plant,zijn kleine bruine harde bolletjes..

Laast bewerkt: Post by cetinel.

bonsai identificeren 11 jaren 1 maand geleden #27373

• shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 38
Hoi Maith,
Je boom heeft in de zomer een keer te droog gestaan. bladeren zijn daardoor geel geworden..
Maar of de boom weer opnieuw uitloopt zie je als volgt , Krab met je duimnagel net onder de bast ,hier zit de cambium laag een grasgroene dunne iets glibberige laag, als deze er nog is en frisgroen is dan kan hij nog uitlopen is de laag dof of zelfs bruin dan loopt dat gedeelte niet meer uit.
*luizen leven van sap van de bladeren niet in de wortels
*wortels gaan niet dood van schimmels (maar dode wortels worden opgeruimd door schimmels )
*een boom die het slecht gaat verpotten is een doodvonnis voor de boom.(zeker als dit buiten het verpot seizoen gebeurt.(verpotten als de plant begint te botten)

Je boom is trouwens een ilex een hulst soort. en heeft het meeste baad bij een koele kamer met daglicht zonder zon.

gr
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Maith_

bonsai identificeren 11 jaren 1 maand geleden #27376

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

shohin schreef : Je boom heeft in de zomer een keer te droog gestaan. bladeren zijn daardoor geel geworden..

Hoe bepaal je dat dat de reden is van de plant? En niet een van de tientallen andere opties?

shohin schreef : *luizen leven van sap van de bladeren niet in de wortels

Nog nooit van wortelluis gehoord? Bij cactuskwekers een van de hoofdoorzaken van het verlies van planten

shohin schreef : *wortels gaan niet dood van schimmels (maar dode wortels worden opgeruimd door schimmels )

Afhankelijk van de schimmel. Er zijn wel degelijk ook schimmels waar planten van kunnen doodgaan

shohin schreef : *een boom die het slecht gaat verpotten is een doodvonnis voor de boom.(zeker als dit buiten het verpot seizoen gebeurt.(verpotten als de plant begint te botten)

Absoluut. Maar in dit geval zou ik toch de plant uit de pot nemen en zonder al te veel gerommel aan de wortels overzetten in een grotere pot.

bonsai identificeren 11 jaren 1 maand geleden #27379

• shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 38
Hoi Leatherback,

Dit antwoord was voor maith.
maar om jouw te beantwoorden..

Als je een boom laat verdrogen worden de bladeren geel en vallen niet zo snel af. de takken zoals je kunt zien drogen in (gaan rimpelig uit zien). maar de wortels blijven er goed uitzien Wit En Niet Rimpelig.

Om de vergelijking cactus/bonsai te maken gaat een beginnend bonsaist te ver denk ik.

ja sommige schimmels doden een plant maar in de veruit de meeste gevallen is het oorzaak verus gevolg
Als het waggelt en kwaakt en het heeft veren hoeft het idd geen eend te zijn.

verpotten qote:
aangezien ie toch met "2 wortels" in zijn graf staat..
als allerlaatste kan je misschien proberen de wortelkluit helemaal open te kammen en heel grondig uit te wassen en daarna in een ander substraat zetten. en ergens op een plek zetten waar het toch boven de 10° blijft maar niet te warm en goed verlucht met voldoende licht maar geen directe zon.. en dan maar hopen..

overzetten is iets anders als de kluit helemaal open te kammen.
zonder al z'n wortels geen hergroei

en de reden dat ik dit zeg is m'n opleiding en 18 jaar ervaring met bonsai.

gr

bonsai identificeren 11 jaren 1 maand geleden #27383

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
sorry, voor het off-topic gaan.
Maar Shohin, ik heb een uiterst respect voor je kennis, ervaring en bereidheid die met een ieder te delen.
Echter wil ik erop wijzen, dat zo'n scratch test niet altijd betrouwbaar is (Krab met je duimnagel net onder de bast):

www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/12770...e-scratch-test#25266

bonsai identificeren 11 jaren 1 maand geleden #27386

• shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 38
Hoi Dea,
Dat is nou precies wat ik bedoel.

Quote :Ik had altijd al mn twijfels over deze methode, en hoorde laatst van een van mn mentoren, dat dit alleen een test is om te zien of de boom dood is (geen groen), maar geen test om te kijken of de boom nog leeft...

Ik moet omzichtiger formuleren. (Men leest vaak iets anders dan wat de schrijver bedoeld)

gr
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

bonsai identificeren 11 jaren 1 maand geleden #27388

• Maith_
  • Maith_'s Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
de bladen zijn wel pas deze week beginnen verkleuren en geel worden. Of kan het resultaat van even wat droger te staan ook zo laat maar pas kenmerken geven ?

Ik heb hem altijd ongeveer om de 2 dagen beetje water gegeven zodat hij niet zou uitdrogen maar ook niet te nat zou staan, dit heb ik trouwens bij al mijn boompjes gedaan.

Wat kan ik nu best doen ? toen mijn andere boom vorig jaar zijn bladen had verloren doordat de verwarming onder de vensterbank waar hij opstond toch was aangezet, heb ik hem toen in een groter bloempot gezet (enige grotere pot die vanonder open is dat ik ter beschikking heb) en dan in de hal onder een schuin dakraam. deze is er toen zo doorgekomen. Zou dit ook werken voor deze boom of ...?
Of zou als ik niet te veel aan de wortels mag komen de kluit misschien afspoelen en met eventueel overblijvende grond van deze pot in een grotere pot zetten ?

bonsai identificeren 11 jaren 1 maand geleden #27390

• cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 118
als je zoveel mogelijk van de wortels af moet blijven is een badje met een middeltje tegen de wortelluizen erin mischien een idee??
efkes in een teiltje met van die oplossing dompelen,uit laten lekken en dan gewoon oppotten in een grote pot,dan dus ergens op een geschikte plaats zetten en zien of het heeft geholpen....

als ik de fotos van jouw kluit zie is dat het eerste wat in me opkomt..

Inloggen Registreren