De foto's die je toont geven geen enkele reden om er vanuit te gaan dat je last van schadelijke insecten hebt. Zeker geen wolluis (Dat maakt kleine witte propjes van een mm of 2 doorsnede waar het luisje in zit) en ook geen spint (Dat maakt geen lange draden maar hele fijne webben). Wat je hier hebt is doodnormaal spinwebdraad, zoals alle planten die buiten staan op dit moment ze kunnen hebben.
Ik twijfel nog aan de plantensoort, maar waarschijnlijk is dat meer omdat ik dit soort planten altijd negeer, en ze dus nooit goed bekeken heb. Als je de verkeerde plant hebt dan kan het zomaar zijn dat het toch een tropische plant is. De bladeren zien er in ieder geval niet goed uit. Ik zou hem inderdaad beschermen tegen de regen en ook tegen de vorst, voor de zekerheid.
Wat betreft substraat.. Ik wil je er voor waarschuwen dat er 2 stroming bij bonsai zijn. De ene, die beweert dat aleen akadama een goed substraat is, en een andere die ook andere substraten gebruikt, waaronder kattenbakkorrels (In nederland van het merk Foetsie-bah; Dit zijn gebakken kleikorrels met nagenoeg dezelfde eigenschappen als Akadama. Grootste verschil is dat akadam niet goed winterhard is, en de gebakken kleikorrels wel. En uiteraard is Akadama 10 keer zo duur. )