Hoi mede liefhebbers,
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een heuse Portulacaria Afra, oftewel Dwarf Jade.
Met de komst van mijn boom ben ik dit forum tegen gekomen.
Zoals een fanatiekeling zich beaamt ben ik meteen opzoek gegaan naar informatie.
Veel informatie is gelukkig op internet snel gevonden, maar ik heb nog enkele vragen.
Ten eerste ben ik benieuwd naar 'dode bladeren'. Op de boom zitten een aantal bladeren die de reis naar mijn woning niet hebben gehaald. Deze blaadjes zijn gedeeltelijk kapot aangevreten of afgestorven. Moet ik deze zelf verwijderen? Is een normaal schaar goed voor het knippen van dunne takjes of is er een speciaal bonsaischaar nodig?
Ten tweede heb ik een vraag over bedrading. Mijn boom is al flink gevormd d.m.v. ijzerdraad, voordat ik hem kreeg. In de stam zat zelfs nog een stuk ijzerdraad en die is flink in de stam gesneden. Moet ik iets doen om deze 'wond' te verzorgen?
Tot slot heb ik een vraag over de bewatering. Op internet las ik dat ik de boom om de week water moeten geven. Echter staat er ook bij dat de grond niet te nat moet zijn, maar ook niet te droog. Deze boom is naar mijn bevinding na enkele dagen al erg droog. Ik zet er meestal tandenstokers in en als die bijna schoon eruit komen geef ik hem water. Is dit goed of moet ik toch langer wachten met bewateren?
Alvast super bedankt voor jullie hulp!