Youri.
akadama kun je in principe voor bijna elke boom wel gebruiken.
idd geen zand toevoegen. aan geen enkel mengsel.
wel kun je naar wens wat split voor afwatering of wat organisch materiaal om extra water vast te houden toevoegen, maar nogmaals, dat hangt af van je persoonlijke situatie en zaken als standplaats etc af (kun je vaak/weinig water geven, staat ie vol in de zon of halfschaduw etc)
Akadama speciaal voor shohin ken ik niet, tenzij je de wat kleinere korrels bedoelt...???
beendermeel en kalk kun je gewoon in (bijna) elk tuincentrum vinden.
Of het nodig is, kun jij alleen bepalen. Wat wil je ermee??
ALLEEN beendermeel (fosfor) toevoegen zou ik persoonlijk niet doen, tenzij je echt heeeeel goed weet waar je mee bezig bent. Als je alleen beendermeel toevoegt en geen andere voedingstoffen, dan kun je makkelijk een (in verhouding) tekort aan deze andere voedingstoffen krijgen. Ga eerst op onderzoek uit wat elke voedingstof voor je plant doet. Maak dan je keuze.
Ik ben behoorlijk lui en heb dus geen zin en tijd om zelf helemaal de voedingstoffen samen te stellen. Ik neem/gebruik gewoon redelijk gelijk verdeelde voeding als bijvoorbeeld biogold. werkt prima. overvoeden zit er niet bij en alles zit er in de juiste verhoudingen in.
alleen wanneer er problemen zijn dan pas ik een en ander een keertje wat aan, door bijv. wat epsom zout (bitterzout/magnesiumsulfaat) toe te voegen als het blad wat minder groen is...