Bedankt voor de reacties allemaal!
Op het kaartje van de bonsai staat helaas geen verdere informatie, alleen wat de aanslag op de portemonnee was haha. Ik ben eigenlijk helemaal vergeten om aan Eric te vragen om welke ondersoort van de Prunus het kan gaan, maar ik denk dat Catwomen en Ivan mij hier al mee hebben geholpen!
De bonsai is geïmporteerd uit Japan en hij staat inderdaad in een (naar mijn oordeel) zeer vette dikke klei, ik vond dit zelf ook raar, want het laat heel slecht water door, goed gespot van Jeroen dus!
Ik dacht dat de Prunus misschien in deze dikke klei hoorde te staan, maar Dea heeft de spijker op z'n kop geslagen denk ik en ik ga de Bonsai dan ook zsm verpotten. Wat ik heb gelezen in een boekje dat ik ook heb aangeschaft is dat ik dit het beste met twee delen klei en één deel zand kan doen en hieraan Beendermeel en een snuifje kalk kan toevoegen. Heeft iemand misschien suggesties welke klei ik het beste kan gebruiken en waar ik de juiste Beendermeel en kalk kan krijgen?
Ik vind het potje ook erg mooi staan bij het boompje en ik vind de stam er ook erg mooi en oud uit zien, ik meende dat deze boom zo rond de 10-15 jaar was, zou dit kunnen kloppen?
Inderdaad 'naamgenoot' wil ik het boompje als Shohin houden/maken
Zoals Hank al aangaf wil ik eerst even het boompje laten uitlopen om inderdaad de verdere mogelijkheden goed te kunnen zien. Ik heb het boompje momenteel in een koude kamer bij het raam staan (hier is de temperatuur tussen de 10-15 graden). Dit omdat hij uit een koude kast kwam met de zelfde temperaturen en ik hem niet een te grote schok wilde geven met de nachtvorst van de afgelopen dagen. Het blad begint nu wel uit te lopen, zodra de nachtvorst weg is mag hij weer naar buiten, volgend jaar laat ik hem gewoon met de vorst buiten staan, maar ik wilde hem nu beschermen tegen een misschien te grote klap.
Ik zal zeker wat met het advies van Dea doen, ik zie mezelf (gelukkig) niet als een 'doorsnee' koper waarbij het boompje na een paar weken verdroogt is, maar als beginnende hobbyist zal ik jullie nog wel vaak lastig vallen met vragen (zoals ik hierboven al doe haha). Dat is het mooie van zulke hobby's, je leert er steeds nieuwe dingen bij! Dat heb ik ook met mijn andere hobby, mijn 325 Liter zeeaquarium.
Alex, ik zal van de week even foto's maken van mijn Azalea, het model is nog niet zo mooi hoor (ik was een beetje teleurgesteld in de boom toen ik hem binnen kreeg, het leek meer op een struik die door de helft was gezaagd en hier het label bonsai op was geplakt, maar de boom krijgt steeds meer vorm!) Mijn vader heeft ook een Azalea sinds de afgelopen zomer, we hebben hem nog niet zien bloeien dus dat is een hele verassing nog wat voor bloemen er aan komen, hier zal ik ook foto's van maken!
Cetinel, ik zou zeggen, probeer wanneer je je boom bij snoeit gewoon wat snoeisel te stekken, ik dacht dat ik wel ergens wat tegen was gekomen dat dit mogelijk is. Met wat betreft of mijn bonsai een geente is of niet, ik durf het niet te zeggen,persoonlijk denk ik van niet, de stam is best dik, maar ik zou er ook helemaal naast kunnen zitten
Zo het is weer een hele lap tekst geworden, maar ik ben wel weer een heel stuk wijzer! Nogmaals bedankt voor de reacties!
Groetjes Youri