Dan ben je naar mijn idee goed op weg.
Bolvorm, hmmm
Ik ben geneigd om te zeggen dat je simpelweg de buitenkant moet snoeien dan, maar dan gaan we tegen de bonsai snoei technieken in die er juist op gericht zijn om de gezondheid van de boom te garanderen en voorkomen dat de boom binnenin afsterft, zoals je zo vaak bij coniferen hagen ziet. Buitenkant mooi groen, maar binnenin bruin en dood.
Dus ik denk, maar wacht andere adviezen hiermee af.
Als eerst de kruisende takken weg knippen, binnenin naar de stam toe ruimte creeeren. Ook de zijtakken die recht omhoog groeien verwijderen.
Vervolgens de lange uitlopers in stappen terug snoeien totdat je het silhouet krijgt dat je wilt.
De eerste stap van de kruisende takken zou ik dit najaar doen, laat net voor de winter. Dan in het voorjaar als hij weer begint te groeien in stappen de lange takken terug snoeien. Ondertussen zul je ook nieuwe uitlopers binnenin krijgen, hiervan zul je de ongewenste ook steeds moeten verwijderen.
Als ik me niet vergis, kan een gezonde olijf harde snoei goed hebben, dus wellicht is het geen enkel probleem om in een keer alle snoei te doen, maar dit weet ik niet zeker en ik weet ook niet wat hiervoor het beste tijdstip is.
Zelf heb ik 3 olijven staan, waar ik nog niet echt mee bezig ben. 1 is een boom van dik 1,5 meter die in de volle grond staat, tweede is een boom net zo hoog in een grote cementkuip, deze gaat ook nog de volle grond in, maar heb er nog geen plekje voor omdat de tuin nog in aanleg is. De derde is een boompje, 3 jaar geleden gekocht bij intratuin, toen zo´n 25cm hoog en heb ik gekocht om bonsai van te maken, maar deze heeft niet veel groei gehad en doet het dit jaar voor het eerst echt goed. Dus vandaar mijn twijfel, ben ook nog aan het proberen.