over welke bomen heb je het nu?
het is altijd raadzaam om bij je vragen aan te geven om welke boom(soort) het gaat, aangezien de verzorging, het snoeien, nijpen etc kan verschillen.
Het blad kleiner maken is waar veel "beginners" zich ten onrechte veel te vroeg zorgen over maken. Het verkleinen van blad komt pas aan de orde als je boom in een redelijk gevorderd stadium is en klaar wordt gemaakt voor een tentoonstelling of een show.
De bladeren werken als de fabriek en zijn dus echt nodig voor voedingstransport e.d.
Als mijn bomen nog in een opbouwfase zitten, heb ik juist liever grotere bladeren omdat hij dan ook beter groeit, gezonder is/wordt, meer fotosynthese heeft etc etc.
Totale of gedeeltelijke bladsnoei is een techniek om bladverkleining te bewerkstelligen, maar het werkt niet voor elke boom en het is ZEER stressvol voor bomen, dus alleen op HELE gezonde bomen toepassen en ook niet elk jaar achtereen.
Persoonlijk probeer ik enkel te zorgen voor meer bladen > meer = kleiner.
Dus gericht snoeien en nijpen om voor extra knoppen te zorgen, daardoor krijg je meer bladen (bladparen) en dus worden de bladen automatisch kleiner.
ook je vraag over snoeien hangt af van over welke bomen je spreekt.