Een expert ben ik zeker niet, maar heb wel enige ervaring om je vragen te beantwoorden:
1. laat ze staan, enkel water en voeding geven totdat de gewenste hoogte en dikte is bereikt.
2. oppotten doe je eveneens als dikte/lengte naar wens zijn.
penwortel zsm verwijderen, maar dan wel de boom verankeren in de pot/bak/trainingsschaal.
Top eruit halen als je geen lengte groei meer wenst en wilt werken aan de secundaire vertakkingen.
3. ik snap niet echt wat je vraag precies is.
verpotten met wortelsnoei doe je doorgaans in het voorjaar als de knoppen beginnen te zwellen of bijna uitlopen.
4. het begint bij je grondsamenstelling. Moet goed open zijn, goed drainerend en niet teveel water vasthouden. Dan kan hij de regen best aan. Bij echt langdurige en veel regenval kun je ze beschut zetten.
Bij perioden waarin het wat droger is, watergeven. Zo veel en vaak als nodig is. Het beste laat je de wortelkluit lichtjes aandrogen (niet UITdrogen) en pas dan weer watergeven. flink royaal totdat het uit de bodemgaten stroomt. Pas weer bewateren als het weer wat aangedroogd is. Loofbomen mogen in de regel wat vochtiger staan, dus wat meer organisch materiaal in de grondsamenstelling. Azaleas altijd licht vochtig houden. Witte dennen juist wat droger laten staan. Etc etc.
5. Meestal werkt het bij bonsai juist andersom:
Je begint heel groot en snoeit hem dan in de gewenste grootte. je laat hem dus niet naar de gewenste grootte groeien eenmaal als bonsai.
Vaak gebeurd het ook, dat je eerst een grote bonsai hebt (50+cm) maar om hem mooier te krijgen en te verfijnen, besluit je er toch maar een shohin (kleinere) van te maken. Ik heb zelden het tegenovergestelde gezien bij bonsai.
Dus wil je een grote van een meter, laat ze dan eerst minimaal het dubbel in lengte groeien en dan afzagen tot de gewenste hoogte en pas dan beginnen met vormen.
foto's helpen idd,
of melden om welke bomen het gaat. zoals je ziet heeft ook elke boom weer een ander aanpak nodig en zijn er geen eenduidige, alles omvattende antwoorden mogelijk bij bonsai.