In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11268

• Aminam
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo iedereen!

Ik ben Aminam, 19 jaar uit leiden. Sinds kort ben ik zeer geïnteresseerde in bonsai en ben erg nieuwsgierig (stel dus veel en vaak dezelfde vragen!)

Ik zal dit topic gebruiken om jullie constant te bombarderen met verschillende vragen. En dus bij nieuwe vragen dit eerste bericht dus bewerken en een nieuwe vraag bijvoegen. Dus graag dat een paar experts dit in de gaten houden:D

voor nu de volgende vragen:

-1 Ik heb in mijn tuin een stuk of 20 (ja het is een heus oerwoud, en nee niet rijk:P) jonge boompjes kunnen vinden. Aangezien er geen geordende vrije ruimte is in de tuin heb ik ze maar in een planten bak gedaan en sommige in potten. Ze zijn van 5 cm tot 30 cm. Wat kan het beste met ze doen? Het antwoord van volle grond is me al bekend, maar dus geen optie.

-2 Kan iemand mij vertellen hoe de volgende stappen er ongeveer uit zien om hier een bonsai van te maken? Ik doel dus op een plan van meerdere jaren met oa: wanneer verpotten naar eigen pot, wanneer de pen knippen, wanneer de top eruit, etc etc. Uiteraard is een deel eigen stijl, maar enige richtlijnen gewenst!

-3 Ook heb ik twee bonsai gekocht in lokale tuincentrum. Rond de 8 jaar oud en 25cm hoog, gok ik zo even. Bij de ene is het begin van de stam erg hoog in verhouding met de schaal. Ik denk minstens de helft. Persoonlijk vind ik dit erg lelijk en denk dat dit ook niet gezond is voor de boom. Ook is de schaal volledig gevuld met wortels en is de bonsai zo uit de schaal te tillen. Ik denk zelf aan wortelsnoei maar geloof dat het nu nog te vroeg is qua aanpassen aan het nieuwe habitat?

-4 Hoe om te gaan met variaties in het weer? Stel periodes van langdurige regen wisselen af met lange warmte en droogte. Moet ik dan actief ingrijpen en de boom vertroetelen of de boom weerstand laten opbouwen en soms nat laten en soms even droog laten?

-5 Ik zie dat bomen ingedeeld worden op oa hun lengte. Stel ik begin mijn bonsai op 25cm, kan hij in der loop van vele jaren uitgroeien tot zon prachtboom van 1 meter. Of is dit een design keuze die vast blijft? Ik vind namelijk de grote bomen bij de show erg mooi en zou dit zelf ook graag willen, desnoods over 50 jaar:P

Alvast bedankt en kijk uit naar de reacties!

PS: ik waardeer lange uitgebreide antwoorden! Leer ik meer van.
PSS: ik zal zsm foto's bijvoegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Aminam. Reden: nieuwe vragen

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11273

• jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 35
volle grond geen optie?? als je plaats hebt is dit duidelijk het beste!
zover ik versta zijn dit zaailing van tussen de 1 en 4 jaar oud. hier kun je nog niets aan snoeien. gouden regel is eerst laten groeien dan terugknippen. als je dit toch al wilt knippen zal je zaailing nooit een overtuigende boom worden.
jonge boompjes worden best elk jaar verpot dus dan is goed moment om iet van wortels te snoeien.

zorg eerst eens voor een foto van je boom anders kunnen we je daar niet bij helpen.

over weersomstandigheden weet ik zelf niet genoeg. een boom kan veel verdragen eens hij in een goed drainerende grond zit. mits genoeg water kan hij ook veel zon aan, dus waar de limieten liggen weet ik zelf niet.

tuincenterbonsai wordt nooit een prachtboom zoals in de boekjes!! je kan deze wel mooi maken maar zal altijd giga verschil van niveau hebben. ik zeg dit niet om te demotiveren want tuincenters zijn ideale beginnersbonsai.

succes
grts

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11276

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
Een expert ben ik zeker niet, maar heb wel enige ervaring om je vragen te beantwoorden:

1. laat ze staan, enkel water en voeding geven totdat de gewenste hoogte en dikte is bereikt.

2. oppotten doe je eveneens als dikte/lengte naar wens zijn.
penwortel zsm verwijderen, maar dan wel de boom verankeren in de pot/bak/trainingsschaal.
Top eruit halen als je geen lengte groei meer wenst en wilt werken aan de secundaire vertakkingen.

3. ik snap niet echt wat je vraag precies is.
verpotten met wortelsnoei doe je doorgaans in het voorjaar als de knoppen beginnen te zwellen of bijna uitlopen.

4. het begint bij je grondsamenstelling. Moet goed open zijn, goed drainerend en niet teveel water vasthouden. Dan kan hij de regen best aan. Bij echt langdurige en veel regenval kun je ze beschut zetten.
Bij perioden waarin het wat droger is, watergeven. Zo veel en vaak als nodig is. Het beste laat je de wortelkluit lichtjes aandrogen (niet UITdrogen) en pas dan weer watergeven. flink royaal totdat het uit de bodemgaten stroomt. Pas weer bewateren als het weer wat aangedroogd is. Loofbomen mogen in de regel wat vochtiger staan, dus wat meer organisch materiaal in de grondsamenstelling. Azaleas altijd licht vochtig houden. Witte dennen juist wat droger laten staan. Etc etc.

5. Meestal werkt het bij bonsai juist andersom:
Je begint heel groot en snoeit hem dan in de gewenste grootte. je laat hem dus niet naar de gewenste grootte groeien eenmaal als bonsai.
Vaak gebeurd het ook, dat je eerst een grote bonsai hebt (50+cm) maar om hem mooier te krijgen en te verfijnen, besluit je er toch maar een shohin (kleinere) van te maken. Ik heb zelden het tegenovergestelde gezien bij bonsai.
Dus wil je een grote van een meter, laat ze dan eerst minimaal het dubbel in lengte groeien en dan afzagen tot de gewenste hoogte en pas dan beginnen met vormen.

foto's helpen idd,
of melden om welke bomen het gaat. zoals je ziet heeft ook elke boom weer een ander aanpak nodig en zijn er geen eenduidige, alles omvattende antwoorden mogelijk bij bonsai.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11292

• Aminam
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
ik probeer al die tijd al de fotos erop te krijgen maar mag niet lukken:S net zoals ik ook me profiel foto er niet op krijg:S

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11294

• AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 188
als je foto's te groot zijn gaat het niet..

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11507

• Aminam
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11512

• bonsly
  • bonsly's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 22
Zo zag mijn tuin er een paar jaar geleden ook uit... vol met potjes en schaaltjes en dingetjes :silly: totdat ik even de bezem erdoor haalde en alleen het spul met echt potentie heb laten staan.
Leuk spul heb je staan B)

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11514

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Leuke verzameling zaailingen. Echter.. De potjes waar je ze in hebt staan zijn veel te klein. Ook zie ik dingen op rotsen en in groepjes in bonsai schalen staan: Die kan je allemaal er uit halen, en in 2-4 liter potten zetten (Aangezien de volle grond niet lukt). Voor je de bonsai schalen tevoorschijn haalt, moet hier nog heel wat jaartjes aan stam dikte gewerkt worden, vrees ik...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Naky, Aminam

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11516

• Naky
  • Naky's Profielfoto
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 8
Hallo Aminam en anderen,

ik vind het fijn dat je zo veel vragen stelt; dan hoef ik dat niet meer te doen ;)
Ik ben ook nieuw hier, net komen kijken in de Bonsai-wereld. Ook ik heb hordes zaailingen, jonge boompjes en stekjes.
Om even in te haken op wat vragen/antwoorden...
Zag net dat Leatherback het advies gaf zaailingen in een 2-4 l pot te zetten. Kan groter ook? Omdat ik ook niet heel veel volle grond tot mijn beschikking heb, maar ze wel een fijn grondje wil bieden. Ik meen ergens te hebben gelezen dat je bonsai (en of zaailingen?) ook kunt overpotten, te grote pot...

Iemand enig idee hoe dat zit?

Gr.
Naky

Re: Voorstellen, met veel vragen! 12 jaren 5 maanden geleden #11519

• Aminam
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
@naky Volgens mij kan je het best dan zoveel mogenlijk de vollegrond proberen na te bootsen. Dus maakt dan een grotere pot ook niet uit. (correct me if i am wrong people!)

@Leatherback De meeste heb ik al in een grotere pot gezet. Echter niet altijd thuis en zat het weer die ene keer dan weer niet mee.

Dan de volgende vragen:
- De zaailingen die ik in de lange bak heb staan, kan ik die daar komend volle jaar erin laten staan? De wortels zijn nu nog ruim van elkaar verwijderd. En als ik het goed begrijp gaat de boom toch eerst vooral met ze penwortel groeien en dan pas perifeer naar de zijkanten uitbreiden? Oftewel, kan deze bak nog?

- Enig idee welke soorten dit zijn? Zelf weet ik er een paar "gouden regen's" uit te halen. Maar de rest...berk?

- Waar moet ik nu vooral opletten? wat zijn de gevaren en wat zijn de tips?

- Iemand reactie op me gekochte bonsai vragen uit het beginbericht?

Groetjes en bedankt tot zo ver!!

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren