WimmelSan schreef :
ybonsai schreef : Persoonlijk zou ik nog verder terug snoeien.
Met een loofboom gaat dit makkelijk.
Aan de wortelvoet werken, in en lage kist plaatsen voor de wortelvoet en toekomstgericht enten bijplaatsen om de wortelvoet te verbeteren.
als de nieuwe groei komt deze uitbedraden. stap voor stap toekomstgericht werken.
Hoi Ybonsai, bedankt voor je suggestie.
Nog verder terugsnoeien gaat me echt iets te ver, ik vind het al vrij dapper dat ik tot zo ver terug durf te gaan maar nog verder... Al zul je best gelijk hebben, ik wil nog wel iets overhouden .
Ik hoor al een paar keer de opmerking werken aan de wortelvoet, maar om daar aan te kunnen werken moet ik verpotten en de verkoper drukte me op het hart om nog 1 jaar te wachten met verpotten. Volgens mij kan het 1 niet zonder het ander? Correct me if i'm wrong.
Dat is je eigen keuze.
Het mooie aan een loofboom is dat je zonder takken dus vanaf een stam kan opstarten.
Persoonlijk zou ik hier dan het beste uithalen.
Maar als beginner snap ik dit wel dat je die stap nog niet durft zetten, maar Bonsai blijft een leerproces in het begin...
Er staat niet dat verpotten meteen moet gebeuren.
Ik heb geen idee vanop foto hoe de wortels zich in de pot hebben ontwikkeld en hoe lang deze in de pot staat.
Het is mogelijk om hem dit jaar al te snoeien en volgend jaar te verpotten in een beter grondmengsel en om de wortelvoet te verbeteren.